במרוצת השנים עוברות האופניים אבולוציה ועוברות מהיותן כלי תחבורה לכלי המשמש לספורט תחרותי. אם אופניים היו שוקלות בעבר מעל עשרים קילוגרם והרוכב היה מצויד בקסדה מסורבלת מעור אז היום אנו מדברים על משקלים קלים הרבה יותר ומקסימום הנדסת אנוש. בדיוק לשם כך התפתח מאוד התחום של התאמת אופניים שמטרתו לפעול למען ביצועים מקסימליים של הרוכב תוך בטיחותו המקסימלית ושמירה על בריאותו.
לצד התפתחות הספורט התחרותי חלה התקדמות טכנולוגית משמעותית של הציוד המשמש את הרוכבים ודגש רב יותר על מחקר: דהיינו, הבנה מעמיקה במכניקה של גוף האדם והואפניים באמצעות שימוש במערכות מדידה מתקדמות ומדויקות לניתוח תנועה ומדידת לחצים.
המומחים בתחום התאמת אופניים מסביב לשולחן אחד
קביעת הטכניקה האופטימילית לרכיבה הינה המטרה לשמה התכנסו טובי החוקרים והמומחים בהתאמת אופניים בכינוס הבינלאומי. בין שאר הנושאים שוחחו החוקרים על טכניקת דיווש המאפשרת הפקת הספק מקסימלי, היחסים בין הברכיים לכפות הרגליים, ובזויות האופטימליות של הירכיים והגוו. אספקטים נוספים בהם דנו החוקרים היו הבנה מעמיקה יותר של המנגנונים המובילים באופן ישיר ועקיף להופעתן של פציעות, וכיצד להתאים את האופניים בעזרת כוונון נכון יותר של הקליטים, מיקומו של הכיסא ב-3 מישורים, היחס בין גובהו של הכיסא לכידון וקביעת דיוק מקסימלי של אורך וזוית מוט הכידון. סיכום הכינוס העלה כי התאמת אופניים צריכה להיות אינדיבידואלית בהתאם למבנה העצמות, המפרקים והשרירים של הרוכבים ובהתאם לביצועי הרכיבה שלהם.
חוקרי מפתח בכינוס הבינלאומי, ינואר 2008
מסקנה חשובה מאוד שעלתה בכינוס הינה נוחות לא בהכרח שווה ביצועים מקסימלים. אמנם נוחות הרוכב הרוכב חשובה וצריך לתת לה דגש אך אינה בהכרח תעיד על מנח אופטימלי להפקת הספק מקסימלי בוואטים. בנוסף, לא עולה בקנה אחד עם מנח אופטימלי למניעת פגיעות במערכת השרירים והשלד. עוד עלה כי ניתן לשפר ביצועים של רוכבים אסימפטומטים אשר תנוחת הרכיבה שלהם לא נמצאה במנח אופטימלי לרכיבה, וזאת באמצעות התאמת אופניים מושכלת.
מסקנות נוספות מהמחקר:
- משקל אופניים משמעותי אך ורק לרוכבים מקצועיים (ברמות הגבוהות). מנגד, עבור שאר האוכלוסיה למשקל האופניים השפעה קטנה עד זניחה על ביצועי הרוכב. למשקלו של הרוכב והקטנת שטח פניו ( שמהווים יחד את ההתנגדות האווירית) משמעות רבה יותר.
- לאורכה של הארכובה אין משמעות להספק, מלבד מקרים חריגים בהם יש רוכב עם הבדל באורך רגליים, ויחס גוף לא פרופורציונלי. אין חשיבות לשינויים מינוריים באורך הארכובה.
- המיקום הקדמי- אחורי של האוכף וגובהו בעלי השפעה משמעותית ביותר על תנועת המפרקים והמומנט המופק על ידם. מנגד, לצורתו של מושב הרוכב והטייתו אין השפעה כלל על תנועתם של המפרקים ותפקודם.
- זוויתו של האוכף איננה רק זווית המוט אלא היחס שבין האוכף לזווית המוט.
- באשר למידות אופניים, לכל חברה יש שיטת מדידה ייחודית משלה. במקרים רבים, מידות שונות של יצרנים שונים ייתנו גודל שלדה זהה. לפיכך, אין לבחור אופניים על ידי מידת השלדה בלבד, במיוחד כאשר מחליפים יצרן אופניים. אי לכך ובהתאם לזאת קיים הצורך בפיתוחה של שיטת מדידה אחידה בקרב כל היצרנים המובילים.
כיוונון הקליטים בהתאמה ייחודית למבנה כפות הרגליים
התפתחותה העצומה של הטכנולוגיה בנושא מאפשרת היום לבצע התאמה אישית של הקליטים למבנה הגוף והתנועות השונות. לצורך ההתאמה מבצעים הערכה של תנועה צידית וסיבובית בכפות הרגליים בעת הדיווש.
Paul Swift, אלוף ארה"ב ברכיבה 8 פעמים ויזם פיתוח ציוד לשינוי זווית הקליטים
"כתשעים אחוז מהאוכלוסיה הינם בעלי מבנה סיבובי של כפות הרגליים, כאשר הכריות אינן מונחות על מישור אחד אלא אלכסוני" טוען Paul Swift, מהמובילים בעולם בתחום התאמת אופניים. "לפיכך, יש צורך במדידת הסטייה של כף הרגל ואת מעורבותה בתנועת הברך והגפה כולה, והתאמת משטח הפדל לסטייה של כפות הרגליים".
מבנהו של הקליט כופה על כפות הרגליים ועל הרגל כולה מנח קבוע אשר אינו משתנה במהלך הדיווש. אם מנח זה לא מתאים למבנה השרירים והעצמות של הגפה התחתונה, ייווצרו עומסים מוגברים על מערכת תנועת הגוף והתוצאות בהתאם, הופעתם של כאבים בכף הרגל, פגיעה בגידים, מפרקים ורצועות.
אפילו שינויים מזעריים במיקום הקליטים בארבעה כיוונים אפשריים (קדימה-אחורה, פנימה-החוצה, וסיבוב בשני מישורים) עלולים להוות שינוי משמעותי של כאחד עד חמש מעלות בתנועתם של המפרקים. היכולת לזהות שינויים מינוריים מסוג זה כה קטנה עד אפסית באמצעות תצפית או צילום וידאו רגיל.
צילום אינפרא אדום המתעד תנועה בתלת מימד
כיום עושים אנו באיימקס שימוש בטכנולוגיה מתקדמת לתיעוד ואבחון תנועה תלת מימדית עם רמת דיוק גבוהה מאוד של פחות מאחד מילימטר לצרכי התאמת אופניים וחקר התחום.
מערכת VICON להתאמת אופניים אופטימלית
העידן הטכנולוגי המתקדם והשימוש בטכנולוגיה מדויקת מאפשרים ניתוח תנועה וזיהוי ליקויים בעת רכיבה. בימינו עולה המודעות לרכיבה אופטימלית ובקצב גבוה של מעל מאה סיבובים לדקה. במרבית המקרים התנועה האבנורמלית זעירה מאוד ואין באפשרותנו לזהות אותה בעזרת התבוננות או באמצעים בלתי מזוינים.
התנועות העיקריות העשויות לפגום במערכת התנועה הם לאו דווקא תנועות של יישור וכיפוף, אלא דווקא תנועות צידיות (בעיקר תנועות פנימה והחוצה) וסיבוביות של הרגליים בעת רכיבה. נדגיש שוב כי תנועות אלו ניתנות לזיהוי רק בעזרת מערכות למדידת תנועה תלת מימדית.
התאמת אופניים לרוכבים מתבצעת בשלושה מישורים שונים. השינויים הבולטים הם כיפוף גוו וגובה האוכף.
ממצאי המחקר עלה כי הזויות שנמדדות במפרקי הגפה במצבים סטטים אינן תואמות את הזויות הנמדדות במהלך תנועה (רכיבה). החוקרים סבורים כי הסיבות לכך הן מרכיבי הדחיפה הקיימים ברכיבה ולא במצבים סטטיים.
בתמונה רואים יצוג תלת מימדי של תנועת הברכיים, כאשר הקווים האפורים מייצגים את מסלול הברך השמאלית בתנועת צידית וסיבובית.
התאמת אופניים מדעית ומבוססת מחקר
כחלק מהתפתחות המדע בהתאמת אופניים יש צורך בקידום המחקר ולשם שואפים באיימקס. השיטה שפיתחנו, התאמה תלת מימדית, עם חלוקה מדויקת של הגוף למקטעים גרפה תגובות אוהדות ורצון לשת"פ מצד אנשי מפתח בענף: Ted Carver, Dr. Andy Pruitt.
Ted Carver עם הדגמת השימוש בטכנולוגיה לתיעוד תנועה באופן דינאמי בתלת מימד
התאמת אופניים לרוכבי נבחרת האוניברסיטה
כיוונן קרן לייזר לתיעוד תנועת הגפה התחתונה