למידע וייעוץ מקצועי
למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם
פציעות ספורט בענפים שונים

אחד הדברים הטובים ביותר שאנחנו יכולים לעשות עבור הגוף והנפש שלנו הוא להתחיל להתאמן, להתעמל, ולעסוק בספורט. הפעילות הגופנית ממריצה את הדם, מאריכה חיים, ונלחמת בדיכאון. כשאנחנו רק מתחילים להתאמן, לפעמים נראה שיש לספורט רק צדדים חיוביים… עד הפעם הראשונה שאנחנו נאלצים להתמודד עם פציעות ספורט, שיכולות ממש להרוס את שגרת האימונים שלנו ואפילו לפגוע בבריאותנו לטווח ארוך – אם הן לא מטופלת נכון ובזמן.

פציעות ספורט יכולות לקרות תוך כדי משחק או אימון בשל תנועה לא טובה, היתקלות עם שחקן אחר או מעידה. אבל לעתים הפציעה איננה תוצאה של מקרה אקוטי בודד, אלא שחיקה מצטברת של הגידים, השרירים והמפרקים לאורך זמן. אימונים מוגזמים או בעצימות שאינה מותאמת לכושר של השחקן, עלולים להעלות את הסיכוי לפציעות מכל סוג.

פציעות ספורט בכדורגל ובכדורסל

משחקי הכדור הללו משלבים בתוכם בעצם מגוון שלם של מיומנויות פיזיות: הליכה, ריצה, קפיצה ועוד. זו חלק מהסיבה שהם כל כך מחזקים את הגוף, וכנראה זאת אחת הסיבות ללמה הם הפכו להיות ענפי ספורט כל כך מהנים ופופולריים.

עם זאת, ענפי הכדורגל והכדורסל הם גם הבולטים לרעה בענפי הספורט בהיבט של אחוזי הפציעה הגבוהים ביותר, יותר מרכיבה על אופניים, שחיה, ואפילו אומנויות לחימה.

אולי זה לא מפתיע, אבל שחקני כדורגל וכדורסל נוטים להיפצע באזור הרגליים: קרסוליים, ברכיים, מפרקי הירך ואף המפשעה. הברכיים, למשל, נאלצות לעמוד בעומס רב בעת בעיטות, קפיצות וניטורים – גם בשל הזעזוע שבפגיעת הרגל בכדור בעוצמה רבה, וגם בשל השרירים סביבם המתכווצים בעצימות גבוהה.

לכן כדורגלנים וכדורסלנים עלולים לסבול מפציעות ברכיים כגון קרע במניסקוס או קרע ברצועה הצולבת וכדומה.

האינטואיציה אולי גורמת לנו להניח שנראה מספר גדול של כדורסלנים עם פציעות בזרועות ובכתפיים, אולם זה לא המצב. נראה שיש לשני ענפי הספורט האלה הרבה במשותף כי למעשה הפציעות הנפוצות בשניהם דומות למדי ומתגלות בחלקי הרגל השונים.

פציעות ספורט באומנויות לחימה

כפי שכבר ציינו מעלה, דווקא אומנויות לחימה – שמהותן היא לתקוף את האדם מולך – גוררות שיעור נמוך יחסית של פציעות ספורט. הסיבה אולי נעוצה בכך שהלוחם מודע למכה שעומדת לנחות עליו, נערך לקראתה ויודע כיצד לספוג אותה. הלוחמים גם מתאמנים על טכניקות שמאפשרות להם להכות את היריב בלי לגרום נזק. זאת בעוד שבענפי ספורט אחרים, תאונות ומכות קורות בדרך כלל באופן בלתי צפוי ובלתי מכוון.

הפציעות שכן סופגים המתאמנים באומנויות לחימה, כגון אגרוף, אימוני הגנה עצמית או קרב מגע, הן לרוב אורתופדיות ונגרמות מתנועה לא נכונה או מאימון בעצימות שאיננה מתאימה למתאמן. פציעה שכיחה ביותר, למשל, היא פציעה בכתפיים: מערכת עדינה הכוללת 3 עצמות, 4 מפרקים, ושלל רצועות, גידים ושרירים המחוברים זה לזה ברשת מורכבת. במהלך האימונים והקרבות המאומצים, עלולים להתקבל שברים או פריקה של עצם הבריח, פריקה של הכתף עצמה, דלקת או אפילו קרע בגיד, ואף פגיעות עצביות.

פציעות ספורט במהלך סקי או סנובורד

בניגוד לענפי ספורט אחרים – בהם הפציעה נגרמת כולה או בחלקה כתוצאה ממערך האימונים עצמו – במקרה של סקי, הרוב הגדול של הפציעות נגרם בשל תאונות במהלך הפעילות הספורטיבית (איבוד שליטה, נפילה, הסתחררות וכו').

במהלך סקי עולה הסבירות שהספורטאים יסבלו מעצמות שבורות או נקעים, בעיקר בכפות הרגליים ובקרסוליים.

פציעה נפוצה נוספת נוצרת כאשר הרגל של הגולש נשארה מקובעת במקומה בעוד ששאר גופו הסתובב, מה שמביא למתיחה כואבת ומסוכנת של הרצועה הצידית הפנימית של הברך.

מצב זה קורה פעמים רבות תוך כדי ניסיון של הגולש לבלום במהירות גבוהה. הנזק יכול לנוע בין מתיחה קלה ועד קרע מלא שעלול לדרוש ניתוח.

 

פציעה בסקי

האם להפסיק לעסוק בספורט בשל החשש מפציעה?

אתם בוודאי מבינים שהחשש מפציעות לא צריך לגרום לכם להפסיק להתעמל ולהתאמן, אך כן צריך להדליק לכם נורה אדומה ולאפשר לכם לרכוש כלים שיפחיתו את הסיכון לפציעות.

מה גורם לפציעות?

גורמים שמעלים סיכון לפציעות ספורט הם חולשת שרירים, מבנה אנטומי לקוי (כגון הבדלים באורך הרגליים), מחלות נלוות, פעילות בעצימות שאינה תואמת לכושר הגופני של המתאמן ופעילות חוזרנית המלווה בעומסי יתר.

כיצד תכינו את עצמכם כראוי?

ראשית יש להקשיב לגוף שלכם, הוא יודע טוב מכולם מה דרוש לו. אם אתם מרגישים שהגוף שלכם תשוש אז רצוי לתת לו מנוחה ראויה.

לצד הקשבה לגוף נדרשת גם עבודת הכנה ואימון ראוי. מחקרים מראים שבניית תוכנית אימונים מדורגת תסייע בהסתגלות טובה יותר.

מעבדת תנועה – מדובר על מערכת מצלמות המתעדות את תנועות הגוף ואת הביומכניקה של התנועה ושופכת אור רב על המבנה האנטומי ואת התנועה התלת מימדית של פלג הגוף התחתון.

מעבדת תנועה שכזו עורכת אנליזה מקיפה לכפות הרגליים, קרסוליים, ברכיים, ירכיים ואגן, מסייעת בזיהוי תבניות תנועה לקויות, הערכת יציבה, הבדלים באורך רגליים, טווחי תנועה, חוזק ואורך שרירים ועוד.

תזונה נכונה ושינה בריאה גם הן משפיעות על היכולת של הגוף לעמוד בעומסים ולהתאושש לאחר מאמץ גופני. הקפידו על תזונה בריאה ומאוזנת הכוללת צריכה עשירה של ויטמינים חיוניים, חלבונים לסינתזת שרירים ושומן ופחמימות לשמירה על מאגרי האנרגיה הזמינים בגוף.


סאם חמיס
ד״ר סאם ח׳מיס

מומחה וחוקר בתחום של ביומכאניקה וניתוח תנועה, מנהל את המעבדה לחקר ההליכה והתנועה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ועוסק בהערכה, אבחון וניתוח הליכה ותנועה ומחקר. סאם הוא פיזיותרפסיט מוסמך, בוגר אוניברסיטת ת"א לתואר ראשון בפיזיותרפיה (B.PT) ושני (M.Sc) וכן בעל תואר שלישי (PhD) בתחום של ניתוח הליכה.