כאבים בגב התחתון

 עמוד הבית / מאמרים / טיפול בכאבי גב / כאבים בגב התחתון
כאבים בגב התחתון
כאבים בגב התחתון

האם סבלתם או הינכם סובלים כעת מכאבים בגב התחתון? גם אם התשובה שלילית סביר שהיא תשתנה בעתיד, מדוע? מפני שתלונה בגין כאבים בגב התחתון הינה שכיחה מאוד וכ-80% מהאוכלוסיה יסבלו בשלב זה או אחר מכאבי גב תחתון. כאבים אלו עלולים להופיע יחד עם כאב המקרין לאורך הרגל (סיאטיקה בשפה העממית).
לדאבוננו, הרפואה אינה קוצרת הצלחה בכל מה שקשור לריפוי ומניעת כאבי גב. מאמצים רבים הושקעו ועודנם מושקעים אך ללא הצלחה שכן שכיחות התלונות ללא מגמת שינוי ונשארו כפי שהיו בעבר.


סיבות לכאבים בגב התחתון

עמוד השדרה הינו מבנה מורכב ובנוי מחוליות, דיסק בין חולייתי (סחוסי הסופג לחץ), מפרקים, רצועות, גידים ושרירים. כל אחד מהאלמנטים הללו מעוצבב (מושפע ממערכת העצבים) ועלול להוביל לכאבי גב. במידה ואכן קיימת מעורבות של מערכת העצבים יוקרן הכאב לאורך הרגל במסלול העצב.

חשוב מאוד לחלק לשתי קבוצות שונות את הסובלים מכאבים בגב התחתון: בקבוצה הראשונה נכללים הסובלים מפגיעה עצבית המובילה לכאבים לאורך הרגל לרבות ליקויים בתחושה, ירידה בכוח, פגיעה ברפלקסים ו/או בשליטה על סוגרים. חולים המשתייכים לקבוצה זו מתבקשים לפנות לרופא מטפל לאלתר והתוכן בכתבה זו אינו פונה אליהם.
בקבוצה השנייה נכללים האנשים הסובלים מכאבי גב תחתון והקרנה לרגל אך ללא מעורבות של פגיעה נוירולוגית, מדובר במרבית הסובלים מכאבי גב תחתון. השורות הבאות נוגעות אליהם ויאפשרו למידה כיצד להתמודד עם הבעיה באופן מושכל שיטיב עם בריאותם.

כאשר מדובר על כאבי גב תחתון כדאי להתייחס לשני היבטים, הראשון הינו ההיבט המכני והשני הפסיכו-סוציאלי. לרוב, הכאב הינו תוצר של שני ההיבטים כאשר תרומתו היחסית של כל היבט מייצרת את התמונה הקלינית האישית והשונה בין האנשים הסובלים:

תזוז ואני מגיב!!!
היבט המכני של הכאב מגיב לתנועות עמוד השדרה. כאשר, תנועה לכיוון מסוים עלולה להחמיר את הכאבים ותנועה לכיוון אחר דווקא תקל על הכאבים. דוגמה מצוינת לכך באה לידי ביטוי בפריצת דיסק. 

כמה כואב לך?
ההיבט הפסיכו סוציאלי הינו נדבך משמעותי ויש להתייחס אליו בכובד ראש. דוגמה לכך, כאשר אדם אשר חווה כאבים מכניים בגב התחתון בגלל ישיבה ממושכת על כיסא ביום העבודה. אובייקטיבית סיטואציה זו יוצרת עומס על הגב התחתון, אך החוויה של אותו אדם לכאב, יכולה להיות חריפה ומשמעותית מזאת של אדם אחר שהתנהל באופן דומה, ולו רק בגלל שהוא אינו שבע רצון ממקום העבודה שלו. להיבט הפסיכו-סוציאלי, השפעה רבה על דרגת ועוצמת הכאב (גם אם האדם אינו חושב על העניין באופן מודע).

כאבים גוררים עוד כאבים!
דוגמה קלאסית נוספת למעורבות ההיבט הפסיכו-סוציאלי הינה הימנעות מתנועה בשל החשש מהכאב הטמון בתנועה זו. אדם אשר חווה כאבי גב חריפים יחשוש לנוע ולשנות תנוחה, לעיתים לזמן ארוך. עובדה זו כשלעצמה עלולה לגרום להחמרתו והחרפתו של הכאב. כיום, הספרות הרפואית מעודדת להתנועע כמה שיותר יחד עם טיפול תרופתי ראשוני וטיפולי פיזיותרפיה אקטיבים. אחרת, נוצר מעגל כאב שקשה מאד לצאת ממנו. 

פריצת דיסק
הגורמים הנפוצים ביותר לכאבים בגב התחתון הינם בלט דיסק או פריצת דיסק. בפשטות, משמעות הדבר שהנוזל הקיים בדיסק (דיסקוגני) בולט אל תוך גבולות הטבעת הסיבית (שמקיפה אותו) וזה יוצר לחץ על מבנים מעוצבבים. הלחץ הנוצר על המבנים המעוצבבים בא לידי בכאבים מקומיים. כאשר מדובר בפריצה מלאה של גבולות הטבעת ונוצר לחץ על שורשי עצב יתבטא הכאב לאורך כל הגפה תחתונה ולעיתים אף בכף הרגל.

טיפול בכאבי גב תחתון

כאשר מקבלים את האבחנה "כאבי גב תחתון" או "סיאטיקה", אנו לרוב חושבים לעצמנו מה בעצם חידש לנו הרופא. הסיבה לשמה ביקרנו אצל הרופא הינה לאבחן שאכן מדובר בבעיה השכיחה ביותר - כאבי גב תחתון עם או בלי הקרנה (רקע מכני). בנוסף, לוודא שלא מדובר בפגיעה בשורש עצב (הדורשת התערבות ניתוחית) או במחלה אחרת הגורמת לכאבי הגב התחתון (זיהום, מחלות פנימיות או גידול).
כעת, משקיבלנו את האבחנה השכיחה נותרנו כאובים ומבולבלים. במידה ומדובר בכאב גב תחתון בלבד ללא הקרנה, היכולת האבחנתית להצביע על המקור האנטומי של הכאב מוגבלת יחסית אך חשוב להבין כי אין זה פוגע ביכולת הטיפולית שלנו.

כאבי גב ו/או הקרנה לאורך הגפה התחתונה הנובעים בשל בעיה מכנית יגיבו לתנועות שונות. במקרים מסוימים יוקל הכאב, לפחות זמנית, כאשר יתצבע כיפוף לפנים מכיוון שבמצבים של בלט או פריצת דיסק תנועה זו תגרום לשחרור הלחץ מהדיסק. מנגד, תנועה לאחור עתידה להגביר את תחושת הכאב מכיוון שתיצור לחץ על הדיסק ועל מערכת העצבים.

טיפולים שמרניים מעודדים תנועות המגבירות את הכאבים וזאת על מנת למרכז את הדיסק למקומו. יתר על כן נלמד להימנע מהתנועה המקלה, הכיפוף, על מנת למנוע את החמרת בלט הדיסק או הפריצה. כלומר, הרעיון הניצב בבסיס הטיפול השמרני הינו החזרת הדיסק לכיוון המרכז וזיהוי תנועות המקלות על ההכאב.

אל תכנעו לכאבי הגב!
אין לחשוש מביצוע פעילות גופנית, אל תפחדו ללכת, לשחות ואפילו לרוץ. עם זאת, רצוי להימנע מתרגילי הרמת משקלים בישיבה מכיוון שבתנוחה זו מוטל על הגב עומס רב. הימנעו ממכשירים שההתנגדותם גדולה בעת ביצוע כיפוף לפנים (כגון מכשירי בטן למיניהם). חיזוק הגב והבטן עדיף ורצוי לבצע בשכיבה או בעמידה בדרכים שונות (למשל על משטחים נעים כמו פיתה או בוסו). בנוגע לחיזוק מייצבי הגוו רצוי להתייעץ עם פיזיותרפיסט ספורט או הפיזיותרפיסט המטפל.

גם אם נדמה לכם שאינכם מסוגלים להתאמן, זכרו שההמלצת המדע והמחקר (נכון להיום) הינה לעשות פעילות ספורטיבית מתונה גם אם זה מלווה בכאב.

פיזיותרפיה לגב התחתון

אל תמהרו להילחץ מכאבים בגב התחתון, זוהי תלונה שכיחה באוכלוסייה שקרוב לוודאי תהיה מנת חלקנו ביום מן הימים. כאשר מדובר בכאבים שאינם מערבים תופעות עצביות חריגות (כגון חולשת שרירים או אובדן שליטה על סוגרים), יש להמשיך לנוע ולבצע פעילות ספורטיבית מתונה.
במידה ולא מדובר בכאב אקוטי אשר מדיר שינה מעיניכם או שאינו מופיע במנוחה, תרופות אנטי דלקתיות הן אינן הפתרון. תרופות יש לזכור, ניתן לקחת בשלב האקוטי בלבד וגם זאת אך ורק עם המלצת רופא.

אנו באיימקס מבצעים בדיקה קלינית יסודית ומדוקדקת בידי מיטב הפיזיותרפיסטים וזאת על מנת להטוות לכם את הכיוון הנכון של התנועה הרצויה.
טיפולי פיזיותרפיה לגב התחתון אותם נבצע באיימקס יסייעו להפחתת והורדת כאבים. טיפולים שמרניים אלו מתבצעים בעזרת אמצעים שונים: אלקטרותרפיה, דיקור מערבי, עיסויים, קינזיוטייפינג ומעל כולם תנועתיות ומנחים של עמוד השדרה. בנוסף, טיפולי הפיזיותרפיה כוללים חיזוק השרירים מייצבי מרכז הגוף, שיפור היציבה, שיפור המנח הביומכאני של האגן והגפיים התחתונות ואם קיים צורך אז בנוסף לטיפולים ניתנות המלצות להתאמת מדרסים ונעליים מתאימות (ניתן לבצע באיימקס).

על אף המעטפת המלאה אותה אתם יכולים לקבל תחת קורת גג אחת באיימקס מרבית העבודה של שיקום הגב ומניעה שניונית של הכאב הינה בידיים שלכם. הימנעות מתנועות כיפוף חוזרניות, תרגול סדיר ונכון, שיפור ותיקון ארגונומי של סביבת עבודתכם יעשו עמכם חסד ויסייעו בהתמודדות עם הבעיות והכאבים.   

10 דרכים למניעת כאבים בגב התחתון


 

כאבי גב תחתון

 איורים - מורן כץ


הימנעו מישיבה רצופה מעל 15 דקות, קומו, התהלכו מעט. אתם אין מנוס מישיבה ארוכה אז עשו זאת על כיסא יציב, עם תמיכת גב וכקשת הגב התחתון נתמכת בעזרת גליל או מגבת גדולה מגולגלת (ראו איור עליון).

 

כאבים בגב התחתון - מרכז איימקס

כאשר אתם עומדים, בצעו הקשתה אחורית למשך שלוש שניות של הגב התחתון כשידייכם מונחות על אחורי האגן, חזרו על כך עשר פעמים. את ההקשתה יש לבצע שלוש פעמים ביום, ובדגש על לאחר ישיבה ממושכת. התרגיל מאזן את העומסים היומיומיים בכיפוף של הגב.

 

מניעת כאבים בגב התחתון

 

בסוף יום העבודה, שכבו על הבטן כאשר אתם שעונים על המרפקים למשך חצי שעה. זאת בכדי לשמר את הקשת המותנית ולמרכז את חומר הגרעין של הדיסק. 

 

 

כאבים בגב

 

נשיאת משקל בתבונה ובזהירות,

כאשר עליכם להרים חפץ כבד, קרבו אותו תחילה לגופכם תוך כיפוף הברכיים ושמרו על גב זקוף בעת ההרמה. (איור: מורן כץ)

 

 

כאבים בגב תחתון

 

שנת ישרים

 ודאו כי בזמן שינה קיימת תמיכה הולמת לגב ולצוואר. בחרו מזרן קשה בהתאם למשקל הגוף וכרית שתאפשר את מנח הראש בקו ישר עם עמוד השדרה. (איור: מורן כץ)

 

 

 

מניעת כאבי גב

 

במיוחד בשעות הבוקר יש להימנע מכיפוף מוגבר ומתמשך. בשעות אלה הדיסק מלא יותר בנוזלים והלחץ בו גבוה יותר. לכן, הוא רגיש יותר ומועד יותר לפגיעה. (איור: מורן כץ)

 

 

טיפול בכאבי גב תחתון - איימקס בתל אביב

 

חשוב מאוד לשמור על תזונה נכונה ובריאה למען רקמות הגב: ויטמין D (מהשמש) וסידן (מוצרי חלב, ברוקולי, תרד וירקות ירוקים) מחזקים את הגב. 

 

 

טיפולים בכאבי גב - מרכז איימקס

שתיית 8-10 כוסות מים תמנע הצטברות רעלנים, הגורמים לתשישות ולעייפות שרירים. (איור: מורן כץ)

 

טיפול בכאבים בגב התחתון

 

פעילות ספורטיבית ותנועה מוגברת בעומסים נמוכים הכרחיות לשמירה על הגב. פעילויות מומלצות: הליכה, שחייה, התעמלות בהנחיית פיזיותרפיסט ספורט, ואימונים בשיטות כגון פילאטיס, יוגה, פלדנקרייז ושיטת אלכסנדר. (איור: מורן כץ)

מניעת כאבים בגב התחתון - איימקס תל אביב

(איורים: מורן כץ) 

הקשיבו הקשיבו!

כאבים קלים הם בחסות אותות אזהרה אך אינם בהכרח נזק מתהווה. המשיכו לתפקד ולהתנועע תוך דגש על תרגול ושמירה על הדגשים שהוזכרו. מנוחה במיטה או הימנעות מוחלטת מפעילות גופנית אינן מומלצות. במקרים של כאב אקוטי יש לפנות מיידית לאורתופד או לייעוץ ואבחון אצל פיזיותרפיסט. 

 
מרכז איימקס מזמין אתכם ליוצר קשר ולקבל ייעוץ מקצועי מהמומחים בתחום הפיזיותרפיה והטיפול בכאבי גב תחתון 

  • איימקס
  •   רח' שאול המלך 39 תל אביב 6492807
  •   03-5278060
  •   03-5222583
  •  imacs@imacs.co.il
איימקס - ניתוח תנועה

מרכז איימקס - המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט הינו אחד המרכזים החדשניים והבודדים בעולם לביצוע בדיקה דינאמית ופונקציונלית אשר מפענחת, מאתרת ומזהה את הבעיה במערכת התנועה בזמן אמת ומאפשרת התאמת מדרסים, טיפולי פיזיותרפיה ופתרון מדויק ואפקטיבי לכאבים, פציעות והגבלות. לאיימקס מכון פיזיותרפיה בתל אביב ומעבדת ריצה והליכה מהמתקדמות בעולם.
 


קרא עוד
למידע וייעוץ מקצועי
ניגודיות מסך
מוקד מקלדת    גווני אפור
הגדלת אותיות
: הגדל מסך
הצהרת נגישות