למידע וייעוץ מקצועי
שין ספלינט

שין ספלינט – Shin Splints הוא מושג המתייחס לכאב הקיים לאורכה של עצם השוק באספקט האחורי-פנימי (עצם הנקראת Shin Bone, או עצם ה-Tibia). פציעה זו משתייכת לקבוצת פציעות הנגרמות משימוש יתר (Over Use) בדומה לשברי מאמץ. פציעת ספורט זו אופיינית לאתלטים ועל פי מחקרים מהווה בממוצע כשישית מהפציעות בקרב רצים.

בשורות הבאות מסביר ד"ר סאם חמיס, פיזיותרפיסט מומחה לביומכאניקה קלינית וניתוח תנועה, ממה נובע הכאב (משתדל לעשות זאת במילים פשוטות:), ממה עליכם להימנע, כיצד לטפל בשין ספלינט וההבדלים בין שין ספלינט לבין שברי מאמץ. בנוסף, מצורף סרטון וידיאו השופך אור על הפציעה, על האבחון והטיפול בה.

חשוב לדעת כי המקרים הקלים של שין ספלינט מתאפיינים בכאבים המופיעים רק בזמן פעילות, בעוד שבמקרים החמורים יתכנו כאבים אפילו בזמן מנוחה. לעיתים, יופיעו כאבים בתחילת פעילות גופנית, יחלפו וכעבור מספר דקות יחזרו שוב. אם הנהנתם לקריאת הפתיחה אז כדאי לקרוא עד הסוף מכיוון שיש בכוחכם לעשות הרבה פעולות שיטיבו עם מצבכם!

 

 

שין ספלינט

ממה נובע הכאב?

ראשית נבין את המנגנון המוביל לכאבים. פציעה מסוג שין ספלינט משתייכת לקבוצת פציעות הנגרמות משימוש יתר (Over Use) בדומה לשברי מאמץ. הפציעות נגרמות ממיקרו-טראומה חוזרת המובילה לנזק רקמתי ומתבטאת בתהליך ניווני של התאים (פנים וחוץ-תאי), באופן דומה לפציעה הנקראת שברי מאמץ שכולם מכירים. להמחשה והסברת הנושא, ניתן לומר כי הרקמות בגוף נמצאות בתהליך מתמיד של פגיעה והחלמה (כתוצאה מהעומס המופעל עליהן), וכאשר מופר האיזון בין מידת העומס לבין יכולת ההחלמה הטבעית של הרקמה (מוטה לכיוון עומס מוגבר), אז מתרחשת פציעה. מדובר בנזקים מצטברים לרקמה שעלולים להפוך סימפטומטיים (להתבטא בכאב) לאחר זמן מה.

פציעה מסוג Shin Splint נגרמת מעומסים גדולים המופעלים על השרירים הנאחזים בעצם השוק (הנקראים Tibialis Posterior או Soleus).
הפציעה יכולה לנבוע מחזרה מוקדמת לפעילות (לאחר מנוחה ממושכת) או בשל עומס יתר המתרחש בתקופת האימונים.
אז מהו "עומס יתר" אתם שואלים? כמו שאמר מיודענו אלברט איינשטיין – הכל יחסי, ההגדרה עבור אדם שלא קרע זוג נעליים על ממשטח הריצה בהשוואה לאתלט שגמע בריצה מרחקים ארוכים היא שונה בהחלט.

 

 

מהם גורמי הסיכון לתופעה של שין ספלינט?

ישנם מספר גורמי סיכון ל-Shin Splints הנחלקים לגורמים פנימיים (Intrinsic) וחיצוניים (Extrinsic).

גורמים פנימיים לשין ספלינט:

  • פרונציה מוגברת של כפות הרגליים העלולה להוביל לעומסי יתר של שרירי Tibialis Posterior / Soleus.
  • מבנה אנטומי של הגפה התחתונה בפרט ושל השלד בכלל, עשויים לגרום לפרונציה מוגברת של כפות הרגליים כגון סיבוב פנימי מולד של עצם הירך וורוס מוגבר של הברך (מה שידוע בתור רגלי O), זווית הפוכה מוגברת (רגלי X) ואפילו הבדל באורך רגליים פונקציונלי עם פיצוי על ידי פרונציה מוגברת בצד אחד.
  • חולשת שרירים.

מבין הגורמים החיצוניים ניתן למצוא:

  • נעליים לא מתאימות, לדוגמה כאלה שאינן מספקות תמיכה מספקת בכפות הרגליים.
  • טכניקת ריצה לקויה.
  • ריצה על משטחים משתנים ולא אחידים. גם משטחים רכים מדי, דוגמת חול ים, עלולים להעלות את הסיכון.
  • תכנית אימונים לא מאוזנת ועומסים מוגברים (ולא הדרגתיים).

 

 

מה יש לכם שין ספלינט או שברי מאמץ?

נקודה חשובה מאוד שדורשת הבהרה והבנה בהקשר של שין ספלינט הינה האבחנה המבדלת בין Shin Splints לבין שברי מאמץ (Stress Fracture).
מכיוון שהמושג הרפואי המקביל לשין ספלינט הוא Medial Tibial Stress Syndrome יוצר בלבול בין האבחנות השונות.
מאחר וקיים דמיון עם הסימפטומים של שברי מאמץ, נדרשת אבחנה נכונה בין המצבים, על אף שלעתים תיתכן פגיעה משולבת. ננסה לעשות סדר אחת ולתמיד…

מספר "כללי אצבע" ומאפיינים לגבי כל אחת מהאבחנות:

1. מבנה כף הרגל – פרונציה מוגברת של כפות הרגליים מתאימה למצבים של שין ספלינט מאחר והיא מובילה לעומסי יתר על השרירים שמנסים מצדם לתת תמיכה ו"לתקן" את הקריסה. מנגד, כפות רגליים המאופיינות בקשת גבוהה וסופינציה מוגברת אינן מהוות בולמי זעזועים, כך שעצם השוק עדיין נתונה לעומסים גבוהים בעת נחיתה על כף הרגל – לפיכך, האבחנה הנפוצה יותר היא – שברי מאמץ.

 

2. כאבים על רקע שברי מאמץ, סבירות גבוהה שיופיעו בכל נשיאת משקל על הרגל (דריכה באשר היא), ומנוחה היא הטיפול היעיל במקרה זה. כמו כן, ניתן להתאים מדרסים לשברי מאמץ שיסייעו לפיזור לחצים אופטימלי בכף הרגל.

 

3. במקרי Shin Splints- מאחר ומקור הכאב בשרירים (הנתונים לעומסי יתר), הטיפול מחייב את שיקומם של אותם השרירים. מנוחה בלבד איננה יכולה להיות הפתרון. לכן, במקרים שהכאבים חוזרים ותוקפים (על אף שכבר נעשה ניסיון מנוחה משמעותי), המסקנה העולה היא שככל הנראה לא מדובר בשברי מאמץ.

 

4. מיפוי ובדיקות הדמיה אחרות, לא בהכרח יוכלו לכוון למתן אבחנה חד משמעית מאחר והן מדגימות אזור קליטה מוגבר באזור השוק, מצב שמאפיין הן שברי מאמץ והן- Shin Splints. אולי זה סנונית שמביאה איתה בשורה (אך מוקדם לדעת) במחקר מסוים נמצא כי במקרי Shin Splints  הקליטה במיפוי מאופיינת בקווים אנכיים (לאורך עצם השוק) לעומת קליטה מקומית במקרי שברי מאמץ.

 

 

איך מתבצע טיפול בשין ספלינט?

לאחר שהבנו במה מדובר ונוכחנו כי מנוחה אינה הפתרון, צריך לטפל בבעיה.

1. הפחתת העומס – אין הכוונה הפסקה מוחלטת של פעילות, אלא הפחתה לרמה שאינה גורמת להחרפת הכאב. כאמור – מנוחה איננה הפתרון! על ידי תיקון מנח כף הרגל תתאפשר הורדת עומס מהשרירים ועל ידי טיפולים פיזיותרפיים שמרניים יתוקנו הליקויים המכניים שמובילים לפתולוגיה.

2. טיפול סימפטומטי – מטרתו של טיפול כזה הוא הפחתה של כאב והוא יכלול עיסוי לאורך נקודת האחז של השריר, בסמוך לעצם ובנוסף גם דיקור.

3. תיקון מכני – מטרתו של תיקון מכני הינו להשפיע על הגורמים הפנימיים שתוארו. התאמת מדרסים לשין ספלינט ו/או שימוש בנעלים תומכות שמטרתן הפחתת מידת הפרונציה של כפות הרגליים והורדת עומסי שרירי השוק. גם שימוש בחבישות כגון קינזיו-טייפ Kinesio-Tape יכול לתרום לתיקון המכני ולסייע בהפחתה מעומס השרירים.

4. תרגול, להבדיל ממצב של שברי מאמץ, בשין ספלינט מדובר בשרירים המצויים תחת עומס יתר. לכן, תרגול שמשפר ומחזק שליטה מוטורית של אותם השרירים הוא נחוץ והכרחי.
כדאי לשלב תרגול פונקציונלי ותרגול על משטחים ניידים.

5. שימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידליות (NSAIDS) בהמלצת רופא במצבים בהם קיימים כאבים אקוטיים גם במנוחה.

 


סרטון המסביר על הפציעה, האבחון והטיפול

 

תרגילים לשין ספלינטס

צריך לזכור שמדובר פה בפגיעה ברקמה רכה בעקבות ניהול עומסים שאינו מיטבי, כלומר העמסה מהירה וגבוהה מדי על השרירים. לכן עבודה שרירית על משטחים לא יציבים כמו תרגול על בוסו, פיתה, מה שקרוי תרגול פרופריאוספטיבי, חייב להיות מבוקר. כמו כן, תרגול לאנג'ים, סקוואטים, ושימוש בציוד אשר גורם לפרטובציות לגוף ודורש עבודה שרירית, חייבים גם הם תכנית הדרגתית.

לאורך תכנית הטיפול נרצה להעמיס על הגפה בהדרגה , החל מתרגילים על שתי הרגליים, לתרגילים על רגל אחת ועד לתרגול מתקדם כגון תרגול פליומטרי הכולל קפיצות, שינויי מהירות, כיוון ועוד. תרגול מסוג זה מדמה כבר את רמת הפונקציה אליה שואף הספורטאי. כדאי לפנות לפיזיותרפיסט לקבל הדרכה לתרגול נכון. ניתן לקנות פיתה או בוסו הביתה לתרגול.  

עבודת השרירים בתכנית הטיפול צריכה לכלול לא רק את שרירי הסובך וכף הרגל, אלא גם שליטה שרירית של מפרק הירך. הספרות המקצועית תומכת בחיזוק פרוקסימלי של הגפה התחתונה על מנת לאפשר שליטה טובה יותר על תנועת כף הרגל

תכנית זו תשפר את התוצאה, ההחלמה והחזרה לפעילות במקרים של שין ספלינטס.  

 

 

שאלות ותשובות על שין ספלינט וההשלכות

1. האם מותר לרוץ עם שין ספלינטס? והאם בכלל כדאי? 

ההשערה היא שאנחנו כנראה יכולים להמשיך לעסוק בפעילות ספורטיבית כולל ריצה, מכיוון שמדובר בפגיעה של רקמה רכה, ברקמת השריר עם חיבור לעצם, ולא מדובר פה בשבר מאמץ

ראשית, על מנת  לענות על השאלה הזאת צריך לבצע אבחנה מבדלת ולוודא שהכאב הקדמי בשוק הוא על רקע שין ספלינטס ולא על רקע שבר מאמץ. במידה והוא אכן על רקע שבר מאמץ, יש לבצע הפסקה מוחלטת מפעילות ספורטיבית, במיוחד מפעילות ספורטיבית הכרוכה בעומסים מוגברים כגון ריצה או לחילופין לעסוק בפעילות ספורטיבית שהעומסים בה פחותים כגון שחייה.

במידה ומדובר בשין ספלינטס וקיימת פגיעה של רקמה רכה בלבד, המחיר שהספורטאי ישלם אינו נזק רב עוצמה אלא כאב. המגבלה תבוא לידי ביטוי בכאב תוך כדי פעילות ספורטיבית או מיד לאחר הפעילות הספורטיבית. כל עוד הפעילות מתבצעת בגבול הכאב הסביר (בסולם של 0-10 מדובר ברמה של 4-5 מתוך 10) והכאב אינו הולך ומתעצם ככל  שהעצימות מתגברת, כנראה שהכאב הזה לא יגרום לנזק. על מנת להטיב עם המצב ניתן לשקול ביצוע פעילות ספורטיבית שאין בה דרישה שרירית גבוהה מאוד או כזו שיש בה עומס מופחת כמו אופניים, מכשיר קרוס טריינר או שחייה.

2. האם ריצה על חול ים / חול רך עתידה להקל על הכאב?

אחת הטעויות הנפוצות לטיפול בבעיה היא המעבר להליכה על חול ים רך מפני שחושבים שמדובר בשבר מאמץ. כאשר מדברים על שין ספלינטס, הליכה על חול רך עשויה להגביר את עוצמת הכאב מכיוון שבהליכה מסוג זה יש דרישה שרירית גבוהה ומאומצת יותר. רצוי דווקא שהפעילות הספורטיבית תתבצע על משטח קשה בו אנו זקוקים לפחות עבודה שרירית.

3. מהו זמן ההחלמה משין ספלינטס?

זמן ההחלמה משין ספלינטס יכול להיות מאוד ארוך, עד חצי שנה במידה ואינו מטופל כראוי. יש לקחת בחשבון כי גם כאשר מתבצע טיפול, אך הספורטאי אינו משנה את העצימות ואופן האימון, תקופת ההחלמה עשויה להתארך. רק במידה ותיהיה הפחתה משמעותית של הפעילות והעומס השרירי, הסיכוי שתקופת ההחלמה תתקצר לארבעה עד שישה שבועות, יעלה..

4. האם מנוחה וחזרה לפעילות לאחר שנעלם הכאב היא מומלצת?

טעות נפוצה נוספת בטיפול בשין ספלינטס שחשוב להכיר היא "טיפול" על ידי מנוחה עד היעלמות הכאב ואז שוב לנסות לרוץ, וחוזר חלילה. זהו איננו טיפול מיטבי. מנוחה אינה מהווה אמצעי טיפולי. הטיפול צריך לכלול התייחסות לנקודות כאב סימפטומטיות, בכל דרך אפשרית, בין אם זה על ידי טיפול ידני, דיקור, גירוי חשמלי או ניהול עומסים נכון. משמע, החזרת הספורטאי באופן הדרגתי לפעילות ספורטיבית עם דגש על עבודה שרירית נכונה וחיזוק פונקציונלי.

 

 

לסיכום,
ישנו בלבול רב כאשר מאבחנים כאבים בשוק אצל ספורטאים ואנשים פעילים גופנית.

חשוב לגשת לאיש מקצוע מתאים שיבצע את האבחנה בין שברי מאמץ לשין ספלינט ולהתחיל מוקדם ככל הניתן בטיפול שמרני.

באיימקס מעבדת תנועה מהמתקדמות בעולם, המסייעת באיתור הליקויים המכניים שהובילו לפציעה. יתרה מכך, המעבדה מסייעת באיתור גורמים וליקויים נוספים אשר פוגעים בתפקוד הגופני של הנבדק.

אז אין צורך להתרגל לכאב, צרו קשר ואנחנו נתאים לכם את טיפול לשין ספלינט בראייה כוללנית ורחבה על ידי צוות מומחים בתחום כף הרגל!

 


סאם ח'מיס - מרכז איימקס
ד״ר סאם ח׳מיס

מומחה וחוקר בתחום של ביומכאניקה וניתוח תנועה, מנהל את המעבדה לחקר ההליכה והתנועה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ועוסק בהערכה, אבחון וניתוח הליכה ותנועה ומחקר. סאם הוא פיזיותרפסיט מוסמך, בוגר אוניברסיטת ת"א לתואר ראשון בפיזיותרפיה (B.PT) ושני (M.Sc) וכן בעל תואר שלישי (PhD) בתחום של ניתוח הליכה.


אנחנו ממשיכים כל הזמן לתת שירותים בהתאם להנחיות משרד הבריאות
צריכים ייעוץ מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם