למידע וייעוץ מקצועי
כאבי ברכיים בלילה

כאבי ברכיים בלילה הם תופעה שכיחה יחסית ומדובר על אחת התלונות הנפוצות לכאב במערכת השריר-שלד. התיאור לרוב הוא של כאב ברכיים פועם המופיע במהלך הלילה.

כאב ברכיים בלילה הוא כאב מתסכל, בייחוד בהעדר מנגנון ידוע וברור. הכאב מופיע רק במנוחה ובשכיבה ומפריע להירדם.

מה הסיבה לכאב בברך בלילה ומה ניתן לעשות בנידון?

הכאב יכול לנבוע מפגיעה ברקמות כמו פגיעה בגיד או גירוי של בורסה (שקיק נוזלים המהווה ריפוד למפרק או לעצם). עם זאת, הגורם העיקרי לכאב ברכיים בלילה הוא ככל הנראה ממקור מפרקי הידוע בשם אוסטאוארתריטיס, Osteoarthritis.

אנשים ללא בעיית ברכיים, כלומר עם ברכיים במצב תקין, אינם אמורים לדווח על כאב המופיע בלילה. הסיבה השכיחה ביותר לכאב בלילה הינה דלקת פרקים הידועה כאוסטאוארתריטיס או שחיקת סחוס.

אוסטאוארתריטיס הינו תהליך טבעי מכני של שחיקה ותהליך ניווני של מפרק הברך ("שחיקת סחוס"). בתהליך זה קיימת מעורבות של הרקמה הסחוסית והגידית- שרירית בסביבת המפרק.

כאב ברכיים אוסטאוארתריטי מלווה בנוקשות, נפיחות וכאב פועם. כאב זה יכול להופיע יותר בלילה משום שבאופיו מתגבר בזמן מנוחה. כמו כן, אלמנט הדלקת מתעצם גם הוא בלילה.

אוסטאוארתריטיס בברכיים נצפית יותר בקרב מטופלים מבוגרים למרות שעשויה להופיע גם בקרב צעירים, בייחוד אלו שנפצעים בפציעות בעלות אופי של של שימוש יתר (overuse) במפרק או הסובלים מפגיעה משמעותית ראשונית סביב רקמות המפרק.

 

כאמור, ישנן מספר אבחנות נוספות שיכולות לגרום לכאב גם בלילה.

  • Runner’s Knee – מטופלים עם פגיעה מסוג זה ירגישו כאב מאחורי הברך, כאב סביב הברך ותחושת חיכוך סביב הפיקה. הסיבות האפשריות לגירוי כאב זה הן העמסת יתר כתוצאה מתרגול כמו ריצה וקפיצה. פגיעה זו שכיחה כתוצאה ממנח שאינו תקין של הגפה התחתונה או משינוי במנח הביומכני של הגפה התחתונה כמו חולשה סביב כף הרגל והירך ולאו דווקא הברך.

 

  • בורסיטיס – עלולה לגרום לנפיחות מעל הפיקה או בצד הברך. הבורסה הינה שקית נוזלים קטנה אשר מאפשרת החלקת הגידים מעל המפרק. סיבות שכיחות לתהליך דלקתי בבורסה הינן כריעה על הברכיים או חיכוך הברך עם הרצפה ללא תמיכה וכן חזרות מרובות של סקווטים. הבורסה יכולה להיות דלקתית גם כתוצאה מעומס יתר על הברך והגפה התחתונה בכלל.

 

  • באבחנה מבדלת נוספת מאוסטאוארתריטיס קיימת תופעה הנקראת Rheumatoid Arthritis. זהו תהליך אינפלמטורי, דלקתי של המפרק הנגרם כתוצאה מפעילות יתר של המערכת החיסונית.

 

מדוע מופיעים כאבי ברכיים בלילה?

כאב מופיע בלילה כתוצאה מחוסר תנועה. התנועתיות שאנו מבצעים במהלך היום גורמת לשימון המפרק. זה מתרחש אך ורק כאשר אנו בתנועה. כאשר אנו נמצאים במצב סטטי, תהליך זה מופסק. בנוסף לכך, במהלך היום כאשר אנו בתנועה מתמדת, אנו פחות מתמקדים ומתרכזים בכאב אלא במטלות היומיות ולכן פחות חשים בו.

השילוב של שני הגורמים הללו יכול להסביר מדוע במהלך היום פחות או כלל לא חשים בכאב ואילו במהלך הלילה כן מרגישים את הכאב.

בנוסף, בזמן שינה הגוף מייצר פחות קורטיזול. רמות תקינות של קורטיזול יכולות לסייע בהפחתת תהליכים דלקתיים בגוף.

כאשר הגוף במנוחה כמו בלילה ואין תנועה, נגרמת נוקשות מפרקית ופחות גמישות כאשר מתעוררים. תנועה ותפקוד כמו הליכה, שחייה ויוגה יכולים לשמור על המפרקים, השרירים והגידים גמישים ופחות נוקשים. מטופלים עם ארתריטיס כרוני יחושו הטבה משמעותית ופחות כאב כאשר יבצעו פעילות ספורטיבית באופן קבוע. פעילות ספורטיבית זו צריכה להיות תחת הנחייה ותכנית מובנית.

כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסט לגבי הפעילות הספורטיבית האופטימלית וכן תרגול יומי שניתן לבצע באופן קבוע על מנת לטפל בכאב הברכיים.

ולבסוף, מחסור בשינה בשל כאב הינו גורם בפני עצמו להתעצמות הכאב בלילה. מחסור בשעות שינה עלול להגביר כאב. השינה הינה מרכיב קריטי לתהליך הריפוי וללא שינה יש פחות אנרגיה לעידוד תהליך הריפוי.

 

טיפול בכאבי ברכיים המופיעים בלילה

1. ידוע כיום שתזונה לקויה והשמנת יתר עשויות להוות גורם המשפיע על עלייה בהופעת רכיבים דלקתיים בגוף. דלקת עשויה לגרום לפגיעה במפרקים ומכאן לאבחנה של אוסטאוארתריטיס. לכן, דיאטה ושינוי תזונתי למשל לתזונה ים תיכונית עשויות להפחית את המרכיבים הדלקתיים בגוף וכן לגרום לירידה במשקל ובכך גם להורדת עומסים מהמפרק.

סיבות לכאבי ברכיים בלילה

2. מומלץ לבצע פעילות ספורטיבית. אנשים לעיתים קרובות מפחדים לבצע פעילות גופנית במחשבה שפעילות ותנועה יגרמו לנזקים נוספים על הכאב הקיים. מחקרית נמצא כי תנועה נכונה ופעילות ספורטיבית מתונה לא יגרמו לנזק אלא יהוו חלק מתהליך הטיפול והשיקום בפגיעות מערכת השריר-שלד. לכן, כדאי להתייעץ עם פיזיותרפיסט על מנת להבין איזו פעילות ספורטיבית מתאימה ומומלצת בהתאם לכושר הגופני הבסיסי, משקל הגוף, כוח השרירים, מנח ביומכאני של המפרקים ועוד.
במידה ומבצעים פעילות ספורטיבית באופן שוטף, רצוי לבדוק האם פעילות ספציפית זו גורמת לגירוי מפרקי ולאיזשהו תהליך דלקתי אשר מתבטא בלילה ובזמן מנוחה. כדאי לשקול שינוי בפעילות ספורטיבית אשר כרוכה בעומסים גבוהים כמו ריצה וניתורים, לתרגול ופעילות ספורטיבית בטוחה יותר שיש בה עומס מופחת על הברכיים. בריצה הכוחות המופעלים יכולים להגיע לפי 3-4 ממשקל הגוף. פעילויות עם עומס נמוך כמו שחייה ורכיבה על אופניים הן פעילויות ספורטיביות בטוחות המפחיתות עומס מפרקי.

 

3. ישנן דעות שונות לגבי יעילות השימוש בחימום או בקירור לטיפול בכאב. הדעה הרווחת היא שכאשר מדובר בכאב חריף כתוצאה מטראומה המלווה בנפיחות, שטפי דם וכאב אזי השימוש בקירור הוא המומלץ ביותר לדיכוי התהליך הדלקתי. לעומת זאת, במידה ומדובר בכאב כרוני ללא נפיחות או תמונה קלינית דלקתית סוערת, אז ניתן לנסות להשתמש בחימום ולבדוק את השפעתו. יחד עם זאת, ההמלצה תמיד לאלו שנמצאים בין המצב החריף לכרוני היא לבחון את ההשפעה של הקירור והחימום ובסופו של דבר להשתמש במה שמקל יותר על הסימפטומים. ישנן מספר משחות לחימום, לקירור ונוגדות דלקת בשוק אשר ניתן להשתמש בהן. במידה ומושגת הקלה בסימפטומים בהחלט ניתן להמשיכן.

 

4. לעיתים הכאב בלילה יוחמר בשל המנח המכאני של הברכיים. יש לוודא שתנוחת השינה עצמה אינה גורמת להחמרה בכאב. התאמת תנוחה אחרת עשויה להקל על הכאב כמו שכיבה על הצד עם הנחת כרית בין הברכיים. במנח זה מפחיתים את המגע ואת מידת הלחץ בין הברכיים. במידה ורגילים לשכב על הגב במהלך הלילה, ניתן לנסות להניח כרית מתחת לברכיים, להשיג כיפוף קל של הברכיים ובכך להפחית מעט את הלחץ התוך מפרקי. כדאי לבדוק אם מנח זה מקל על הסימפטומים.

 

לסיכום

במידה וסובלים מתסמינים של כאבי ברכיים בלילה, מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל על מנת לשלול סיבות שאינן ממקור מערכת השריר-שלד הגורמות לכאב.
לאחר שלילת מקורות אחרים, יש להיבדק ע"י אורתופד או פיזיותרפיסט על מנת לנסות לאתר את מקור הרקמה שמהווה המקור לכאב הלילה.

קיימת שכיחות גבוהה שהכאב הינו מפרקי כתוצאה מגירוי סחוס לדוגמא. ההמלצה הטיפולית הינה תכנית טיפול שמרנית באמצעות פיזיותרפיה לברך הכוללת את זיהוי מרכיבי התנועה המומלצים עבור המפרק, הפחתת כאב, התאמת תרגול מובנה, הזנה מפרקית, עבודה שרירית נכונה והפחתת עומס מהמפרק בשלבים המתאימים. במקביל, רצויה התמדה בפעילות גופנית ותזונה אופטימאלית.


סאם ח'מיס - מרכז איימקס
ד״ר סאם ח׳מיס

מומחה וחוקר בתחום של ביומכאניקה וניתוח תנועה, מנהל את המעבדה לחקר ההליכה והתנועה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ועוסק בהערכה, אבחון וניתוח הליכה ותנועה ומחקר. סאם הוא פיזיותרפסיט מוסמך, בוגר אוניברסיטת ת"א לתואר ראשון בפיזיותרפיה (B.PT) ושני (M.Sc) וכן בעל תואר שלישי (PhD) בתחום של ניתוח הליכה.


אנחנו ממשיכים כל הזמן לתת שירותים בהתאם להנחיות משרד הבריאות
צריכים ייעוץ מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם