למידע וייעוץ מקצועי
פציעה בהמסטרינגס

מתיחה בשריר ההמסטרינגס הינה פציעה שכיחה הגורמת לכאב. זוהי פציעה הנפוצה כמעט בכל ענפי הספורט, בין היתר בריצה ומשחקי כדור כמו כדורסל, כדורגל וכדורשת. לצופה מהצד נדמה כאילו מדובר על מתיחה פשוטה, אך הסיפור מורכב מכך.

חשוב לדעת שכאשר מדברים על ההמסטרינגס לא מדברים על שריר בודד, אלא על קבוצה של שלושה שרירים אשר עוברים לאורך הירך האחורית: biceps femoris semimembranosus, semitendinosus.
קבוצת השרירים אוחזת בחלק האחורי של האגן ומתחברת בצד האחורי של הברך. 

 

מה תפקידם של השרירים?

התפקיד העיקרי של שרירי ההמסטרינגס הינו כיפוף הברך, יישור הירך וכן ויסות היישור של מפרק הברך ועל כך עוד נרחיב. 

בזמן מתיחה חזקה של ההמסטרינגס אחד או יותר משלושת השרירים נפגעים כתוצאה מעומס יתר. לעיתים השריר עצמו עלול גם להדגים קרע. 

הפגיעה בהמסטרינגס מתרחשת בשכיחות גבוהה  בעת פעילות ספורטיבית (ריצה או קפיצה למשל) או בעת בלימה פתאומית. כמו כן, היא עשויה לקרות בזמן מתיחה לא מבוקרת של השריר. 

 

מה הגורמים לפגיעה?

מתיחה של ההמסטרינגס יכולה להתרחש כתוצאה מ:

  1. חימום לא מספק לפני אימון.
  2. קיצור שרירי אשר מגביל את טווח התנועה בברך. קיצור זה מפריע למנח של הושטת הרגל לפנים (צעד קדימה) למשל בזמן ריצה.
  3. קיצור של שרירי הירך הקדמיים (Iliopsoas או אחד מראשי הארבע ראשי) אשר גורם להטייה קדמית של האגן ובכך גורם למתיחה של ההמסטרינגס. 
  4. חולשה של שרירי האגן (Glutei)- כיוון שההמסטרינגס מבצעים גם יישור ירך, במידה וקיימת חולשה של שרירי הירך האחורית, נגרם פיצוי באמצעות עבודת יתר של ההמסטרינגס והתוצאה היא עומס יתר שעלול לגרום לפציעה.

מתיחה מזערית של ההמסטרינגס לא תגרום לכאב משמעותי. לעומת זאת, מתיחה חזקה מאוד וקרע של חלק מהסיבים עשוי לגרום לכאב מהותי ולהגבלה פונקציונלית בהליכה ובעמידה. 

כאשר נפצעים בהמסטרינגס לרוב חווים כאב פתאומי וחד בזמן אימון גופני ביחד עם תחושה של קליק או שחרור מסוים שבעצם מהווים סימן לקרע. 

 

מה נרגיש בעת פציעה של ההמסטרינגס?

בפגיעה בהמסטרינגס יופיע כאב אחורי בירך. הכאב יכול להופיע לאורך כל הירך אך שכיח שיתבטא בנקודת האחז של השריר באגן (בישבן). הכאב יופיע בזמן הליכה, בזמן כיפוף לפנים של עמוד השדרה עם רגליים ישרות או בשכיבה על הגב והרמת רגל ישרה, שגורמת למתיחה של השריר. בנוסף, תהיה רגישות מקומית באזור. 

תלונה נוספת אופיינית לסובלים מפגיעה בהמסטרינגס הינה כאב בישיבה ממושכת כאשר יש לחץ על אזור האחז של ההמסטרינגס בעצמות האגן.

 

כיצד מאבחנים מתיחה בהמסטרינגס?

האבחון מתבצע על סמך בדיקה קלינית ולרוב נעשה ע"י פיזיותרפיסט. הבדיקה פשוטה מאוד וניתן להפיק בה את הכאב הרלוונטי ע"י מתיחה וכיווץ של שרירי ההמסטרינגס. 

 

 

אז מדוע בעצם קל להיפצע בהמסטרינגס?

כאמור, ההמסטרינגס הינם קבוצת שרירים שמטרתם כיפוף הברך וחלק נוסף בתפקידם הוא בלימה וויסות תנועת היישור של הברך. 

בזמן שמבצעים תנועה של ריצה, בשלב ההנפה מתקיימת הושטה של הרגל לפנים וכוחות האינרציה (ההתמדה) אשר מיישרים את הברך הם גדולים. על מנת לבלום ולייצב את הברך לקראת המגע הראשוני עם הקרקע והנחיתה יש צורך בכיווץ ההמסטרינגס. עבודה שרירית זו נקראת כיווץ אקסצנטרי, בו השריר מתכווץ ונדרש להפיק כוח תוך כדי התארכות. הדרישה השרירית מתנועה מסוג זה היא גבוהה מאוד. למרות שהתנועה נראית לנו כיישור הברך, אחראים עליה דווקא השרירים המכופפים של הברך- ההמסטרינגס- אשר מווסתים את היישור ומכינים את הרגל לבלימה. בכדי להצליח בפעילות כזו, ללא כאב, הרגל נדרשת ל:

1. טווח תנועה מספק של שריר ההמסטרינגס- הענות הרקמה הרכה עצמה לתנועה.

2. כוח אקסצנטרי מספק של ההמסטרינגס על מנת לבלום את התנועה המפרקית (לכיוון יישור).

פגיעה באורך האופטימלי או בכוח של ההמסטרינגס עשויה  להוביל לפציעה. עצם השילוב בין הדרישה לאורך שרירים מספק, בו בעת שצריך להפיק כח מרבי לבלימה, מועד לפורענות.

בעת פגיעה בשריר ההמסטרינגס, התלונה תהיה בעיקר כאב. לרוב, הכאב יופיע בכל שלבי ההליכה, הריצה או בכלל בפעילות ספורטיבית אפילו בעלת דרישות מינימליות. 

 

 

טיפול בפציעה של ההמסטרינגס

פציעה בשריר ההמסטרינגס הינה אחת מהפגיעות היותר מתסכלות עבור המטופל. נדרש טיפול מקצועי ואינטנסיבי על מנת להחלים מהפציעה במהירות. אנו נתקלים בספורטאים אשר סובלים ממתיחה של שריר ההמסטרינגס כחצי שנה ויותר, כאשר סבל זה יכול להיחסך בהתקיים טיפול נכון.

בשלב החריף והמיידי שלאחר הפציעה, יש לאפשר מנוחה יחסית. במידה וקיים כאב אקוטי והמתיחה מלווה בקרע בשריר ניתן להתחיל בהליכה עם קביים, על מנת להפחית עומס מהשריר והרגל. יש להתחיל בהרמה של הגפה ושימוש בקרח מספר פעמים ביום, כל פעם כ-10 דק', על מנת להוריד את הרגישות. חבישה יכולה להפחית את הנפיחות בשילוב הרמת הגפה. 

בשלב החריף ניתן לשלב גם תרופות אנטי-דלקתיות בהתייעצות עם הרופא המטפל. 

בשלב התת-חריף יש להתחיל בהנעה איטית של הגפה כולה כולל של הירך והברך משום שמדובר בשריר דו מפרקי. אנטומית, השריר עובר ומפעיל שני המפרקים, הן ירך והן ברך. בנוסף בשלב זה נעסוק בהפחתת הנפיחות ע"י עיסוי ותנועה. ניתן גם להתחיל לתרגל בשכיבה, ללא נשיאת משקל, כיווצים עדינים ומתיחות עדינות של השריר. 

המטרה הראשונית בטיפול היא לקצר ככל שניתן את השלב החריף של הפגיעה, להביא את המטופל כמה שיותר מהר לתפקוד יומיומי עם מינימום כאב. בהמשך, תוכנית הטיפול תכלול עלייה הדרגתית ברמת התרגול האקטיבי וביכולת המתיחה של השריר.

על מנת לחזור לתפקוד מלא צריך להשיג שני יעדים- אורך מלא של השריר וכוח שרירי מיטבי ללא כאב.

כדאי לזכור ששרירי הגפה התחתונה מתפקדים באופן אופטימלי בזמן נשיאת משקל על הגפה וכך גם ההמסטרינגס. לכן, יש צורך בתרגול בנשיאת משקל לחיזוק גפה תחתונה בעזרת תרגילים כמו סקוואטים, לאנג'ים, דד ליפט ותרגול שליטה שרירית ושיווי משקל בעמידה על משטחים שונים ולא יציבים כמו פיתה ובוסו.



התרגול מתחיל בדרגת קושי קלה, תוך עמידה על שתי רגליים, ולאט לאט מתקדם לתרגול בדרגת קושי גבוהה יותר כגון תרגול בעמידה על רגל אחת. בהמשך נתקדם לתרגול פליומטרי הכולל גם קפיצה וניתורים על רגל אחת בדומה לנדרש מהגפה בזמן פעילויות ספורטיביות שונות. 

שריר ההמסטרינגס נדרש לתפקוד תקין גם כשהרגל באוויר כמו בפעילויות כגון הליכה וריצה בשלב ההנפה של הגפה. על כן, חשוב שהשריר יתפקד בצורה תקינה גם בשלב הכיווץ הקונצנטרי (כיווץ תוך כדי קיצור שלו) וגם בשלב הבלימה האקסצנטרית כשהגפה נמצאת באוויר. עם כך, יש לבצע תרגול גם כאשר הרגל אינה נושאת משקל. רצוי להכניס לתוכנית השיקום תרגילים כמו Leg Curl ותרגילים המבוצעים בהתנגדות ובכיפוף של הירך. 

בשיקום הגפה נדרוש הפקת כוח מקסימלית כאשר הגפה נמצאת בנשיאת משקל וללא נשיאת משקל.

 

 

ומתי ניתן לחזור לבצע פעילות ספורטיבית?

רק לאחר השגת מתח המקסימלי (טווח תנועה מלא של הירך והברך) וכוח מירבי נתחיל את החזרה ההדרגתית לפעילות ספורטיבית מלאה. 

משך תקופת השיקום ייקבע בהתאם לחומרת המתיחה או הקרע. צריך לזכור שבפגיעות מסוג זה יש צורך בעבודה אקטיבית ותרגול עצמאי של המטופל על מנת להשיג תוצאות בהקדם. תמיד יש מקום לשלב טיפול ידני כמו עיסוי, דיקור (במידה וקיימות נקודות הדק), טיפול חשמלי או כל טיפול סימפטומטי כזה או אחר. אך הטיפול האקטיבי הנכון שמבוצע באופן פונקציונלי בהתאם לביומכניקה של השריר ולדרישות הפעילות הספורטיבית שהמטופל שואף לחזור אליה, הינו המרכיב העיקרי. 

2 דרכים למתוח את שריר הירך האחורי, המסטרינגס 

באיימקס נבצע אבחון מקצועי באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, להתאמת הפתרון המדויק עבורך. 

 


סאם ח'מיס - מרכז איימקס
ד״ר סאם ח׳מיס

מומחה וחוקר בתחום של ביומכאניקה וניתוח תנועה, מנהל את המעבדה לחקר ההליכה והתנועה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ועוסק בהערכה, אבחון וניתוח הליכה ותנועה ומחקר. סאם הוא פיזיותרפסיט מוסמך, בוגר אוניברסיטת ת"א לתואר ראשון בפיזיותרפיה (B.PT) ושני (M.Sc) וכן בעל תואר שלישי (PhD) בתחום של ניתוח הליכה.


אנחנו ממשיכים כל הזמן לתת שירותים בהתאם להנחיות משרד הבריאות
צריכים ייעוץ מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם