שברי מאמץ
שברי מאמץ ברגליים
שברי מאמץ הם שברים מיקרוסקופיים הנפוצים בעצמות המסרק בכפות הרגליים, בעצם העקב, ובעצמות השוק והירך.
במרבית המקרים נגרמים השברים ממאמץ מוגבר כתוצאה מעומס גופני גבוה מהרגיל, ומכאן שמם, ומתנועות חוזרניות המלוות במאמץ רב, דוגמת ריצות והליכות ארוכות, קפיצות וניתורים וכדומה.
תכניות אימונים צפופות ולא מבוקרות, העלאת עומסים באופן מהיר ולא מדורג, וסביבת אימונים המתאפיינת במשטחים קשים מהוות גורמי סיכון עיקריים להתפתחותם של שברי מאמץ. מכאן ניתן להבין כי חיילים קרביים, רצים למרחקים ארוכים, וספורטאים המשלבים קפיצות בתחום העיסוק שלהם נמצאים כולם בקבוצת סיכון גבוהה לפתח שברי מאמץ.
יחד עם זאת, כל אחד מאיתנו עלול למצוא עצמו עם שברי מאמץ בעת יצירת עומס לא הדרגתי על העצמות, במיוחד כאשר נמצאים בשלביה הראשונים של הפעילות, דוגמה קלאסית לכך היא טיול ארוך.

גורמים לשברי מאמץ

שברי מאמץ מקורם בתהליך פיזיולוגי טבעי המתרחש בגוף – 'רה-מודיליזציה' של תאי עצם. באופן טבעי גופנו בונה תאי עצם במקביל להרס של תאים אחרים. כאשר אנו דורשים מגופנו מאמץ יתר, בזמן קצר, נוצר פער המטה את הכף לטובת הרס מוגבר של תאים, העולה על קצב הבנייה של תאי עצם חדשים. מאחר והעצם עוברת יותר הרס מאשר בנייה, היא נחלשת ומתפתחים שברים באזור, אלו הם שברי המאמץ.
את הגורמים לשברי המאמץ ניתן לחלק לשתי קטגוריות: שברים הקשורים לגופנו ואלה שלא.
גורמים לשברי מאמץ הקשורים לגופנו מתייחסים לגיל, למגדר, למבנה האנטומי, למצב הגופני ולתזונה שלנו. יתר על כן, גם לסוג הפעילות הגופנית ותדירותה, לסביבה בה היא מבוצעת ולנעליים שלנו ישנה השפעה ישירה על היווצרות שברים.

גורמי סיכון גופניים לשברי מאמץ

שנת לילה – תהליך בניית העצם, אותו הזכרנו, מתרחש בשעות הלילה ובעת שינה רצופה של 6-8 שעות. שינה המתרחשת לסירוגין, בניסיון להשלים שעות שינה (4 שעות בלילה + שנת צהריים של שעתיים לדוגמה), לא תהווה חלופה המאפשרת בניית העצם. לפיכך, אנשים המבצעים פעילות גופנית ושנת הלילה שלהם אינה סדירה נמצאים בסיכון יתר לפתח שברי מאמץ. מקרה קלאסי – חיילים בחודשי הטירונות.
מבנה כף הרגל – כפות רגליים בעלות מבנה אנטומי של קשת גבוהה ונוקשה הגורמת לתנועה מוגבלת, בולמות זעזועים ואת הכוחות המופעלים עליהן בצורה פחות טובה ומגבירות את הסיכון לשברי מאמץ.
כמו כן, גם רגל שטוחה (מצב הידוע כ'פלטפוס'), בעלת יכולת מופחתת לבלימת זעזועים, דבר היוצר עומסים מוגברים על עצמות הגפה התחתונה ומגביר את הסיכון.
חולשה ותשישות של שרירים – עומסים המופעלים על השריר באופן קבוע גורמים באופן טבעי לתשישותו ופוגעים
ביכולתו לספוג את הכוחות המוחזרים מהקרקע. כתוצאה מכך יעברו הכוחות אל העצמות ופחות לרקמות רכות. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בחולשת שרירים הקיימת עוד בטרם מבצעים פעולות חוזרניות. מצבי תשישות וחולשה של השרירים מגבירים את הסיכון לשברי מאמץ.
חולשת עצמות – אנשים בעלי מבנה עצמות חלש אשר מצויים בקבוצת סיכון להיווצרות שברי מאמץ, כדוגמת אוסטיאופורוזיס.
חוסר הקשבה לגוף – גופנו מאותת לנו בדרכים שונות, בעוד שכאב הוא אחד האיתותים המרכזיים. כאשר אתם חווים כאבים לאחר ריצה, זוהי דרכו של הגוף לומר כי משהו לא תקין ובהחלט יכול להיות שזהו מצב המתריע על עומס יתר. כאשר אתם ממשיכים לרוץ, למרות הכאב, אתם מעלים את הסיכון להיווצרותם של שברי מאמץ.
הבדל באורך רגליים – אסימטריה של הגפיים התחתונות יוצרת עומסים בשתי הרגליים. הרגל הארוכה מתמודדת עם עומסים מוגברים הבאים לידי ביטוי בשרירים, בגידים וברצועות, בעוד שהרגל הקצרה נאלצת להתמודד עם עומסים גבוהים יותר בזמן המגע עם הקרקע, והצורך בבלימת הזעזועים הופך גדול יותר. לכן עולה הסיכון לפתח שברי מאמץ ברגל הקצרה.
עודף משקל והשמנת יתר – אנשים הסובלים מעודף משקל והשמנת יתר הינם בעלי סיכון מוגבר לפתח שברי מאמץ עקב עומס מוגבר החל על המפרקים והשרירים. לרוב, לאנשים הסובלים מעודף משקל של 15 ק"ג ומעלה, בהתאם לטווח הנורמה, רצוי להימנע מריצה ולבחור בפעילות כמו הליכה, ורק לאחר ביצוע תכנית אימונים הדרגתית ומבוקרת לעבור לריצה.
תזונה לקויה – תזונה לקויה ובעיקר חוסרים בויטמין D ובסידן עלולים להוביל לעצמות מוחלשות ולהגברת הסיכון לשברים.
מגדר – נשים, ובעיקר אלו שמחזורן החודשי אינו סדיר או סובלות מחוסר וסת, הינן בסיכון מוגבר לפתח שברי מאמץ ביתר קלות.

גורמי סיכון חיצוניים

משטח הפעילות הגופנית – גופנו המפעיל כוח על גוף אחר, בדוגמה זו- המשטח, "זוכה" למשוב חוזר של הכוח המופעל על ידי הגוף השני, כוח השווה בעוצמתו אך מנוגד בכיוונו. לפיכך, משטחים שונים בהם מבצעים פעילות גופנית משפיעים על גופנו בצורה שונה. משטחי עבודה רכים (דוגמת חול ים, דשא ועוד) מובילים לדרגת עומס מופחתת החלה על המשטח, ובהתאם לכך, עומס מופחת מתקבל חזרה לגוף. מנגד, משטחים קשיחים, כגון מגרש כדורסל, מגרש טניס, מדרכות ואספלט לא עוזרים בהפחתת דרגת העומס, דבר המגביר סיכון לשברי מאמץ.
סוג הספורט – לאחרונה עדים אנו לשיטות אימון בהן נדרשים המתאמנים לבצע קפיצות ממקומות נמוכים לגבוהים ולהפך. שיטות אימון שכאלה מעלות את העומס על מערכות השריר-שלד ובאות לידי ביטוי בהופעת שברים. גם כדורסלנים, טניסאים, מתעמלי מכשירים ורקדנים אשר מבצעים קפיצות ונחיתות רבות בעצימות גבוהה חשופים לנזקים.
נעליים לא מותאמות – נעליים שאינן תואמות את מבנה כף הרגל ואת אופי הפעילות, כגון: נעלי עקב, נעליים גבוהות המשמשות לריצות ארוכות (למשל נעלי הרים), נעליים בלויות וכדומה, הן בעלות יכולת מופחתת לספיגת זעזועים ולכן מהוות כר פורה להתפתחות שבר מאמץ ברגל.
סגנון ריצה לקוי – ריצה היא פעילות אירובית המתבצעת לרוב בדופק בינוני עד גבוה ודורשת אנרגיה רבה וניצול יעיל של משאבים. בעת הריצה ישנן נקודות זמן בהן שתי רגליו של הרץ נמצאות באוויר, ובעת פגיעת הרגל בקרקע סופג גופו של הרץ זעזוע הגבוה פי 3 ממשקל גופו. לכן, סגנון ריצה המותאם למבנה הגוף, לפיזיולוגיה, ואף לגנטיקה הוא בעל משמעות רבה למניעת פציעות ריצה בכלל ושברי מאמץ בפרט.
מוטיבציית יתר ועלייה חדה בסולם המאמצים – אימונים בתדירות גבוהה מדי המבוצעים ללא בקרה אינם מאפשרים לגוף זמן מנוחה מספיק בין תקופות המאמץ, וכך תהליך פירוק העצם יתרחש מהר הרבה יותר מבנייתה של העצם מחדש. גורם סיכון זה נפוץ אצל צעירים הפוצחים בשגרת אימונים לקראת צבא וגומאים מרחקים רבים בזמן קצר, עוד בטרם הסתגל גופם למאמץ.

אבחון שברי מאמץ

אבחון של שברי מאמץ יעשה במרבית המקרים באמצעות בדיקה גופנית, תשאול הנבדק לגבי תלונותיו וסיפור הרקע, ולעיתים תידרש גם בדיקת דימות לאישוש האבחנה.
כאשר נבדק יספר אודות עלייה חדה בתדירות הפעילות ועומסים פיזיים מוגברים, יעלה חשד כי מדובר בשבר מאמץ. בדיקה פיזיקלית תשפוך אור, מאחר ואנשים בעלי מבנה מפרקי נוקשה נמצאים בקבוצת סיכון מוגברת, בעוד שאנשים בעלי גמישות יתר הם בעלי נטייה נמוכה יותר לפתח שברי מאמץ.

 אבחון הגורמים לשברי מאמץ ברגליים

לאחר שנעשתה אבחנה ונוכחתם לדעת כי אתם סובלים משברי מאמץ, נשאלת השאלה: מה עושים עכשיו? כיצד מבטיחים שזה לא יקרה שוב?
אבחון מתקדם שצובר תאוצה בשנים האחרונות הינו אבחון קליני ביומכני, סטטי ודינמי, המתבצע במעבדת תנועה, בו ניתן לזהות גורמים גופניים כגון הבדל באורך רגליים, מבנה כף רגל, טכניקת ריצה, הגבלות מפרקיות, ואף חולשת שרירים. מטרת הבדיקה היא זיהוי מבנים אנטומיים לא תקינים וניתוח תנועה מכנית לקויה שיכולים להסביר את התפתחותם של שברי המאמץ.
לדוגמה, כאשר מבצעים אבחון קליני ביומכני ושומעים בחוזקה את צעדי הריצה על המסילה, מסיקים כי הבעיה טמונה ביכולת הבלימה השרירית ולאו דווקא במשקל הגוף. במידה ואין שליטה שרירית אקסצנטרית מספקת (התארכות השריר בזמן ייצור כוח), ישנו קושי לבלימת הנפילה על הרגל הקדמית, דבר היוצר עומס מוגבר על המפרקים והעצמות.
מרכיב נוסף הניתן לזיהוי במעבדת תנועה הוא הגבלה בטווחי התנועה של המפרקים. טווח תנועה מוגבל מלווה בגמישות פחותה בגפיים התחתונות ומוביל לספיגת עומס מופחתת של הרקמות הרכות. כתוצאה מכך, רוב העומס מועבר ישירות לעצמות הגפה וגורם סיכון לפתח שברי מאמץ.
 

טיפול בשברי מאמץ

לאחר שבוצעה אבחנה עוברים לשלב הטיפולי. ישנן שיטות טיפול שונות, כאשר מנוחה היא חלק בלתי נפרד מהן, ובהתאם לחומרת השבר קובעים את זמן המנוחה הדרוש.
הבדיקה הפיזיקלית במעבדת התנועה תסייע בגיבוש תכנית הטיפולים.
טיפולי פיזיותרפיה לשברי מאמץ יכללו את חיזוק כוח השרירים, שיפור השליטה השרירית האקסצנטרית, שיפור היציבה ושיווי המשקל, ושינוי טכניקת ריצה והתאמת אביזרי עזר במידת הצורך.
טיפול בשברי מאמץ באמצעות אביזרי עזר יסייע בהשגת פיזור עומסים תקין על הגפיים התחתונות. לדוגמה, נעליים ו/או מדרסים לשברי מאמץ, המותאמים באופן אישי לכל מטופל, שיתרמו למניעת חזרתם של שברי המאמץ.
מה לקחת מפה?
שברי מאמץ יכולים להיות מנת חלקם של כולנו, ובעיקר למי שמגביר עומסים באופן חד ולא מבוקר, מבצע תנועות חוזרניות המשלבות ניתורים וקפיצות, ומתאמן על פני משטחים קשים.
גורמי הסיכון רבים, חלקם קשורים למבנה גופנו, להרגלים שלנו, לפיזיולוגיה שלנו, לאנטומיה שלנו, ואף לגנטיקה. עם היוודע הממצאים אודות אבחון שבר מאמץ, יש לאתר את המקור לפציעה וזאת על מנת למנוע את שובה בעתיד.
טיפול בשברי מאמץ באמצעות בדיקת ניתוח תנועה וטיפולי פיזיותרפיה שמרניים יקלו מאוד על הסימפטומים ויתרמו רבות למניעת שברי מאמץ בעתיד.
תכנית טיפולים אופטימלית הנבנית על ידי פיזיותרפיסט מנוסה, כולל מנוחה נבונה, התאמת מדרסים ונעליים, יאיצו את תהליך ההחלמה ויעמידו אתכם מהר על הרגליים בדרך לפעילות גופנית נכונה ונטולת שברי מאמץ.
אולי יעניין אותך גם:
התאמת נעלי ריצה – הדרך לפתרון

למידע וייעוץ מקצועי

למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם