למידע וייעוץ מקצועי

למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם
הגב התחתון
כאב בגב התחתון ודרכי טיפול

למה דווקא התחתון? כ-80% מהאנשים ייסבלו מכאבי גב תחתון לאורך חייהם. למה דווקא הגב התחתון אתם בטח שואלים את עצמכם, הסיבה היא פשוטה: הגב התחתון תומך ברוב משקל הגוף שלנו ועל כך הוא משלם את המחיר. מעבר לכך שמעצם הפיכתנו לאדם המודרני שכחנו כיצד להרים משאות כבדים בצורה נכונה ועל כך נדון בהמשך.

מהם כאבי גב תחתון?

זהו כאב גב שמופיע בחלק שבין הצלעות לעכוז, לעיתים גם מקרין כאב לעכוז ו/או לאזור האגן והירח. ישנם מספר תסמינים לכאבים אלו: כאב, תחושה של שריפה/צריבה בגב התחתון או תחושות של דקירות. תסמינים אלו יכולים להגיע במגוון עוצמות, מקלה מאוד ועד פגיעה ביכולות התנועה ממש. תסמינים אלו יכולים להתפתח באופן פתאומי או בהדרגה. חשוב מאוד לאבחן את המקור לכאבים ואם מדובר בכאב על רקע עצבי אז יש לפנות לאורתופד באופן מיידי.

גורמים עיקריים לכאבי הגב התחתון

ישנם מספר גורמים עיקריים אותם נמנה: גיל- הכאבים נפוצים יותר לאחר גיל 30, חוסר בפעילות גופנית, הרמת משאות כבדים, השמנה, הריון, עישון , צריכת אלכוהול, דיכאון וחרדה, פעילות גופנית לא נכונה או יתר פעילות, עייפות ויציבות לקויה.

הרמת חפצים כבדים

כחלק מהתפתחות האדם המודרני בנינו מכונות גדולות וקטנות שתכליתן להרים עבורנו את החפצים הכבדים, אך לעיתים קרובות מכונה כזו או אחרת אינה זמינה ואנו נאלצים להרים את החפצים לבדנו ומה קורה אז? ברוב המקרים אין אנו חושבים לפני הרמת החפצים אלא פשוט מתכופפים, מקשתים את הגב כלפי מטה, ומרימים עם הידיים. הרמה כזו מפעילה לחץ גדול מאוד על הגב התחתון ובמידה והחפץ הינו כבד מאוד ודחף אתכם לקצה היכולת שלכם ייתכן ותחוו כאב גב תחתון פתאומי. לכן מומלץ לרוב לרדת לגובה החפץ בעזרת הברכיים כאשר הגב זקוף ככל שניתן, למצוא נקודות אחיזה נוחות, ולאחר מכן ליישר את הברכיים כך שהלחץ יופעל יותר על הידיים ועל הברכיים.

סוגי כאבים

כאבי גב תחתון מסווגים לפי משך הזמן שלהם בדרך כלל, אלו הם הסוגים: עד 6 שבועות זהו נחשב כאב גב חריף, בין 6 שבועות ל-12 שבועות זהו כאב תת-כרוני, ומעל ל-12 שבועות זהו כאב כרוני. במרבית כאבי הגב החריפים קשה מאוד לאתר את הגורם, ייתכן והוא נגרם כתוצאה ממתיחה או קריעה של רקמות המרכיבות או תומכות בעמוד השדרה כגון: שרירים, רצועות, גידים, מפרקים וסחוסים.

דרכי הטיפול

חלק ניכר מהסובלים העידו כי דווקא פעילות גופנית מתונה כגון הליכה או שחייה הועילו יותר בהקלת הכאבים. כמובן שמומלץ להימנע מפעילות מאומצת יתר על המידה. נוסף על כך חימום מקומי תמיד יכול להועיל ובמקרים מסוימים גם קירור מקומי. ישנו דבר נוסף שאתם יכולים לעשות בעצמכם על מנת להקל על כאבי הגב התחתון שלכם והוא לישון על מיטה מתכווננת.

מיטות מתכווננות

מיטות אלו ידועות ביכולת שלהן להקל על כאבי גב מעצם היותן מתכווננות. מכיוון שהן מורכבות משלושה חלקים או יותר אשר ניתן לכוון בנפרד, האדם הישן עליהן יכול להתאים אותן אל הנוחות המרבית שלו כך שיופעל לחץ מינימלי על הגב התחתון במהלך השינה. שינה על המיטות הללו הינה טיפול משלים לפעילות המתונה שצוינה לעיל מכיוון שלאחר הפעילות הגוף זקוק למנוחה אך חשוב להקל מהלחץ על הגב התחתון אשר גובר במהלך שינה במיטה רגילה.

טיפול פיזיותרפי
כמו כן, ישנו גם טיפול פיזיותרפי אשר יכול לכלול במקרים שונים: אלקטרותרפיה, עיסויים, קינזיוטייפינג, דיקור מערבי וכמובן עידוד תנועה בעמוד השדרה. אבל הכי חשוב הוא לא להזניח את הטיפול, במידה ובחרתם לנסות לטפל בכאבים ללא עזרה רפואית הקפידו לעשות זאת ובמידה ובחרתם להישמע להוראות האורתופד הקפידו על כך, מכיוון שהזנחה של הכאבים הללו עלולה להביא לבעיות קשות יותר.
צריכים ייעוץ מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם