החזרים למבוטחי כללית מושלם (עד 40% בהתאם לפוליסה שלך)
|
החזרים למבוטחים פרטית (עפ"י הפוליסה שלך)
למידע וייעוץ מקצועי
טיפול בכאבי ברכיים
טיפול בכאבי ברכיים – כאב פטלו-פמורלי
כאב ברך פטלו-פמורלי (פיקה-ירך),patellofemoral pain syndrome, יש המכנים גם Runner’s Knee, הינו כאב המתבטא באספקט הקדמי של הברך ונובע מחיכוך הנוצר בין עצם הפיקה (פטלה – Patella) לעצם הירך (פמור – Femur). לרב, מופיעים הכאבים בזמן פעילות גופנית ובעיקר בעת ירידה במדרגות או במדרון משופע יחסית. לעיתים מתעוררים הכאבים גם בתנוחות סטטיות הנמשכות זמן מה, כדוגמת ישיבה או יישורה של הברך לאחר ישיבה ממושכת. גם בזמן רכיבה על אופניים עלולים להתעורר הכאבים.
בשורות הבאות מספק ד"ר סאם חמיס, פיזיותרפיסט מומחה לביומכאניקה וניתוח תנועה סקירה נרחבת על כאב פטלופמורלי. סאם נוגע בסיבות המובילות לכאבים, בשיטות טיפול לכאבי הברכיים ובדרכים נוספות להקלה על התסמינים המתלווים לסינדרום. אנחנו מאחלים לכם בריאות איתנה ומודים לכם על הסבלנות, קריאה נעימה!

 

 

 

מה הסיבות לכאב ברך פטלופמורלי?

יציבות ותנועתיות תקינה של הפיקה תלויים במספר גורמים וכוחות: שרירים, רצועות וגידים (ניתן לראות באיור המצורף). בעת הנעת הברך מתרחשת תנועה של פיקת הברך במישורי תנועה שונים ויוצרת מגע באזורים שונים בין עצם הירך לפיקה. תנועה כזו שחוזרת על עצמה מלווה לפעמים בתנועה לקויה של הפיקה ומובילה לעומס הולך וגובר על המפרק. תוצאות העומס עלולים להתבטא בכאב פטלו-פמורלי.

טיפול בכאבי ברכיים - מרכז איימקס בתל אביב

ישנן דעות חלוקות באשר לאטיולוגיה (הגורמים והסיבות) המדויקת של כאב ברכיים פטלו-פמורלי אך באופן כללי נוטים לייחס אותו לגורמים ביומכניים, גורמים הקשורים בעומס הנובע מפעילות ספציפית (לדוגמה רכיבה על אופניים או ריצה), חוסר איזון של השרירים ושימוש יתר (Over Use). הידע הקיים בספרות וגם הניסיון הקליני מחזקים את התפיסה שככל הנראה מדובר בשילובם של מספר גורמים.

 

 

 

תנועות חוזרניות:

בעת כיפוף הברך מתגבר הלחץ בין החלק האחורי של הפיקה לבין האזורים איתם נוצר מגע בעצם הירך. מכאן נובע, שתנועת כיפוף חוזרנית, (בייחוד כאשר מלווה באימפקט הנוצר בעת נשיאת משקל, קרי בזמן ריצה או בעת דיווש בעומס מוגבר), מובילה ללחץ מוגבר החל על הסחוס בחלק התחתון של הפיקה ועצם הפמור תחתיה. זאת אף יכולה לגרום לכאב פטלו-פמורלי במקרים רבים.

 

 

 

גורמים ביומכאניים:

כאשר דנים בגורמים ביומכניים מתכוונים למנח או למבנה מסוים העשויים להוביל לעומס מוגבר על המפרק. לדוגמה, היפרפרונציה ("פלטפוס") של כף הרגל הגורמת לסיבוב פנימי של מפרק הברך ובעצם מגבירה את העומס החל על מפרק הפיקה-ירך או מבנה של ולגוס מוגבר בברך שעלול גם הוא לגרום למנח לטרלי (צידי) של הפיקה ויצירת עומס מפרקי מוגבר.

 

 

 

גורמים שריריים:

גורמים שריריים לכאב פיקה-ירך נובעים מחולשה או קיצור: קיצור של ה-(ITB (Ilio Tibial band, רצועה הנאחזת באספקט החיצוני של הברך. הקיצור יכול להוביל למשיכה חיצונית של פיקת הברך ולפגום בתנועתה התקינה; Hamstrings (שרירי מיתר הברך בעברית) מקוצרים עלולים להוביל לדחיסה מוגברת של הפיקה אל תוך עצם הירך וכך יתעוררו כאבים; Quadriceps (שריר הארבע-ראשי), חולשה של שריר זה ובפרט של החלק הפנימי של השריר (VMO) עלולה להוביל לתנועה חיצונית מוגברת של הפיקה ולכן נחשבת אף היא לאחד מגורמי הסיכון לכאב פיקה-ירך.

 

 

 

רכיבה על אופניים

מה בדבר רכיבה? גם במקרה זה ניתן לזהות גורמים ביומכניים העשויים להוביל לעומס מוגבר שנוצר על המפרק הפטלו-פמורל ועלו ליצור כאבים. לדוגמה, ישיבה ממושכת על אוכף המכוונן נמוך מדי תוביל לכיפוף מוגבר של הברכיים וליצירת עומס מוגבר מפרקי מוגבר, בדומה למתרחש בעת ביצוע מכרעים מלאים (Lunges). מאחר ותנועת הדיווש בעת רכיבה חוזרת על עצמה, נוצר שילוב של עומס מוגבר ותנועה חוזרנית. התנועה והעומס עשויים להוביל לפגיעה במפרק, כאבים והגבלה בתנועה. מנח כף הרגל, כפי שהוזכר קודם, גם כן בעל השפעה גדולה על הברך בזמן רכיבה. לפיכך, כיוון מדויק של הקליטים, דוגמת הוספת תריזים להפחתת ההיפר-פרונציה וכתוצאה מכך הפחתת העומס הסיבובי הנוצר על המפרק הפטלו-פמורל, הוא חשוב ביותר.

 

 

 

11 טיפולים לכאבי ברכיים ולהקלה על תסמינים

הטיפול הראשוני לכאב פיקה-ירך הוא שמרני, ונקבע בהתאם לגורם המוביל לכאבי הברכיים. האבחון מתבצע על ידי פיזיותרפיסט מקצועי, המאבחן את מקור הכאב ובונה תכנית טיפול הולמת. תכנית כזו זו יכולה לכלול מספר מרכיבים:

 

 

 

1. טיפולי פיזיותרפיה לברכיים – כוללים מרכיב של טיפול פסיבי ואקטיבי בהתאם לממצאים העולים בבדיקה: מתיחות (ITB, Hamstrings, תאומים, ארבע ראשי), מוביליזציות של הפיקה לשיפור התנועתיות, תרגול לצורך חיזוק ושיפור השליטה השרירית סביב הברך כולל תרגול פרופריוצפטיבי על משטחים ניידים. ניתן להיעזר בחבישות להפחתת העומס במפרק הפיקה-ירך.

 

הסבר על הפציעה והטיפול בסרטון

 

2. בפן הביומכני, בדיקת הליכה במעבדת הליכה תאפשר ניתוח מדויק של התנועה החלה במפרקים של הגפיים התחתונות ותסייע בזיהוי תבניות התנועה התורמות לכאבים.

 

 

3. מנוחה יחסית – הימנעות מפעילות אינה הפתרון! יש להפחית בעומסי הפעילות אך אסור להימנע לחלוטין מפעילות, מאחר וזה עשוי להוביל לחולשה נוספת והגבלה בטווחי התנועה הקיימים.

 

4. מגיני ברכיים – כאן הדעות חלוקות לגבי מגיני ברכיים. במקרים בהם קיימת תת-פריקה של הפיקה הם עשויים להועיל. אך בכל מקרה, הם אינם מהווים תחליף לטיפולי פיזיותרפיה.

 

 

5. התאמת מדרסים אורטופדיים ונעליים לכאבי ברכיים – הדבר נותן מענה לאותם הגורמים הביומכניים שתוארו לעיל. נעלים טובות ומתאימות יכולות בהחלט לתרום לבלימת זעזועים, תמיכה ותיקון הפרונציה בכף הרגל במידה וזו קיימת. מדרסים לכאבי ברכיים אף הם מתקנים את הפרונציה בכף הרגל ומפחיתים מהעומס הפועל על מפרק הפיקה- ירך. במקרים של כף רגל בעלת קשת גבוהה, המדרסים יתרמו לפיזור טוב יותר של לחצים ויסייעו בחלוקת עומסים נכונה יותר בכפות הרגלים. בנוסף, המדרסים יסייעו להפחתת העומס המופעל על מפרק הפיקה-ירך.

 

6. התאמת אופניים – כפי שהוזכר מוקדם יותר בהקשר של הליכה, ניתן אף לבצע כוונון אופניים באמצעות מערכת ממוחשבת המאפשרת זיהוי של תבניות תנועה לקויות, הגורמות עומס מכני מוגבר על מפרק הפיקה-ירך בזמן רכיבה. באמצעות תוכנת מחשב ייחודית ובטכנולוגיה תלת מימדית ומערכת מצלמות אינפרא-אדום מזהים את התנועה המתרחשת במפרקי הגפיים התחתונות, הזיהוי מוביל לרמת דיוק גבוהה ביותר. פיזיותרפיסט ספורט המתמחה בתחום מנתח את הנתונים המספריים ומבצע את כיוונון האופניים והקליטים, כך שיתאימו באופן אופטימלי לגוף הרוכב. התאמה שכזו תמנע את העומס המוגבר החל על המפרקים השונים, וביניהם מפרק הפטלו-פמורל. לדוגמה, כוונון נכון של גובה האוכף בהתאם לנתוני הגוף של הרוכב ימקם את הברך במנח המאפשר יצירת כוח אופטימלית מחד, ומניעת עומס מוגבר מאידך.

 

7. קרח – זוהי אופציה בטוחה ודי פשוטה להפחתת כאבים שהתעוררו בעקבות פעילות. מניחים את הקרח באזור רלוונטי למשך כ- 15 דקות על להשגת השפעה אפקטיבית.

 

8. תרופות נוגדות דלקת – התרופות הללו עשויות לעזור, אך לא תמיד אלו פני הדברים.  במצבים של כאבים ממושכים ו/או חריפים, יהיה נכון לשקול שימוש בתרופה. כמובן, יש לעשות זאת אך ורק בהתייעצות עם רופא.

 

 

9. ניתוח –כאשר כל האמצעים השמרניים לא הועילו ניתן לשקול את האופציה הניתוחית. עם זאת, חשוב מאוד לזכור שאופי הבעיה הינו כזה שהיא עשויה לחזור. לעיתים, הכאב עשוי לחלוף בספונטניות מעצמו… ולכן כדאי לחכות עם אופציית הניתוח.

 

10. ארתרוסקופיה – במקרים בהם קיים נזק ממשי לסחוס הפיקה (מצב המכונה Chondromalacia Patella) עשויה להועיל ארתרוסקופיה לצורך החלקת המשטח המפרקי.

 

11. הראשון במעלה החשיבות: מצב רוח חיובי וחשיבה בריאה, הרי מחשבה בונה מציאות.

 

אז אם נמאס לכם מהכאבים, אתם מעוניינים באבחון מקיף ובהרכבת תוכנית טיפולים ממוקדת ומותאמת אליכם – צרו אתנו קשר

 

 


סאם ח'מיס - מרכז איימקס
ד״ר סאם ח׳מיס

מומחה וחוקר בתחום של ביומכאניקה וניתוח תנועה, מנהל את המעבדה לחקר ההליכה והתנועה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ועוסק בהערכה, אבחון וניתוח הליכה ותנועה ומחקר. סאם הוא פיזיותרפסיט מוסמך, בוגר אוניברסיטת ת"א לתואר ראשון בפיזיותרפיה (B.PT) ושני (M.Sc) וכן בעל תואר שלישי (PhD) בתחום של ניתוח הליכה.


תפריט נגישות

מחירון טיפולים
  • טיפול פיזיותרפיה פרטני – 300 ש"ח
  • פגישת ייעוץ עם ד״ר סאם ח׳מיס – 480 ש"ח
  • מעבדת ניתוח הליכה וריצה עם דו"ח – 1,600 ש"ח
  • מעבדת ניתוח הליכה וריצה כולל פגישת הסבר לאחר כשלושה שבועות – ללא דו"ח – 1,150 ש"ח
  • מדרסים ביומכאניים – 2,900 ש"ח
  • מדרסים ביומכאניים לילדים – משתנה לפי מידת כף הרגל והאבחנה – 1,200-2,900 ש"ח
האם אנחנו עובדים עם הקופות או ביטוחים פרטיים?

איימקס היא קליניקה פרטית ואין לנו הסדר עם קופות החולים.

חברי כללית מושלם יכולים לקבל החזר של עד 94 ₪ לטיפול בכפוף לפוליסה.

בנוסף, מבוטחים בביטוחי בריאות פרטיים יכולים לבקש החזרים של עד כ-80% מעלות הטיפול, בהתאם לפוליסה שלהם.

שעות הפעילות
  • יום ראשון 8:00-19:00
  • יום שני 13:00-22:00
  • יום שלישי סגור
  • יום רביעי 12:00-20:30
  • יום חמישי 13:00-22:00
  • יום שישי 8:00-14:00
  • יום שבת סגור
אנחנו ממשיכים כל הזמן לתת שירותים בהתאם להנחיות משרד הבריאות
צריכים ייעוץ מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם