החזרים למבוטחי כללית מושלם (עד 40% בהתאם לפוליסה שלך)
|
החזרים למבוטחים פרטית (עפ"י הפוליסה שלך)
למידע וייעוץ מקצועי
פלטפוס בילדים

מדרסים לפלטפוס, חובה לילדים?

מדרסים לפלטפוס לילדים והתערבות בכפות הרגליים של הילדים הם נושאים אשר שנויים במחלוקת. כאשר מדובר בילדנו אין אחד שלא רוצה את הכי טוב בשבילם, אך לא תמיד אנו יודעים מה טוב; האם בכלל כדאי להתערב במקרים של פלטפוס ואם כן אז מתי. כאשר מדובר בפלטפוס ללא כאבים מתחזקת עוד יותר המחלוקת, גם בקרב אנשי מקצוע. כמובן כשמדובר במצב של פלטפוס עם כאב ברור ונהיר לכל כי הילד צריך טיפול. אך כאן נשאלת השאלה איזה סוג של טיפול והאם כדאי גם לבצע התאמה של מדרסים לפלטפוס כבר בגיל זה?

מדרסים לפלטפוס לילדים

האם אתם ערים לכך שילדכם מעדיף להילקח על הידיים בכל הזדמנות, האם אתם נוטים לצחוק עם חברים על כך שילדכם עצלן ביחס לבני גילו, האם ילדכם מתקשה לבצע פעילויות מוטוריות שילדים בני גילו מבצעים כבר זמן מה? פעמים רבות תופעות אלה נובעות בעקבות בעיית הפלטפוס ואי הנוחות אשר היא גורמת לילדכם.
גם בפני אנשי מקצוע זהו אתגר לא פשוט, לזהות האם הילד באמת צריך מדרסים לפלטפוס ואם כן אז מהו השלב הנכון להתאים לו מדרסים.

השלב הראשון אותו צריך לבצע כאשר מאבחנים פלטפוס הוא זיהוי השינוי התפקודי של הילד, שינוי שעשוי לרמז על קשר למנח לקוי של כפות הרגליים.
רק אנשי מקצוע (במקרה שלנו קלינאים) שיודעים לזהות ולשאול שאלות "נכונות" ומדויקות, יזהו את הקשר בין כף רגל שטוחה שלא מקבלת תמיכה מספקת לבין תפקוד לקוי של ילדכם. התאמת מדרסים לפלטפוס, מסייעת להשבת רמת תפקודו של הילד למצב הנורמלי, מצב בו הילדים חוזרים לשמוח, להתרוצץ ולהיות יותר אקטיביים. וההורים? אולי קצת מותשים יותר אך שמחים בשמחתם.

 לקריאה על מדרסים לפלטפוס למבוגרים

מה זה בעצם פלטפוס?

כף רגלנו היא בעצם מבנה מורכב למדי, בכף הרגיש יש עשרים ושש עצמות, שלוש קשתות, גידים, שרירים, מפרקים ורצועות. המפרקים הם אלו שמאפשרים את התאמתה של כף הרגל למשטחי הדריכה השונים והמשתנים תוך כדי פעילות, בין אם מדובר על משטחים מישוריים, משופעים וחלקים. שלוש הקשתות משמשות כבולם זעזועים בעת דריכת כף הרגל ומחלקות את העומס בין העצמות והמפרקים השונים. קשת אורכית פנימית יחד עם קשת חיצונית מצויות לאורכה של כף הרגל, ובבסיס עצמות המסרק נמצאת לה קשת רוחבית.

פלטפוס (Flat Feet) כשמו כן הוא, מתאר מצב בו הקשת הפנימית היא בעמדה שטוחה. כתוצאה מכך, במצבי עמידה, נגרמת משתטחת סוליית כף הרגל במלואה על הרצפה. אף על פי ההסבר המלומד, לרוב פלטפוס אינו מוביל לתחושת כאב. מספר סיבות יכולות לגרום לפלטפוס, כאשר אלו השכיחות ביניהן: התפתחות לא תקינה של קשת כף הרגל מילדות (כתוצאה מטראומה), גפה תחתונה המצויה תחת עומסים כבדים ותכופים, דבר שמוביל להחלשת  הגידים המספקים תמיכה לקשת. קיים גם מרכיב גנטי המוביל לפלטפוס והוא שכיח בעיקר בקרב אוכלוסיות מסוימות. פלטפוס גורם לשינוי מנח של הגפה התחתונה ועלול להוביל לבעיות נוספות בכפות הרגליים, בעיות עתידיות במפרקי הקרסול והברכיים ואפילו כאבים בגב התחתון.

בגיל 7-8 שנים לערך נעצרת התפתחות מבנה כף הרגל והקשתות. לאחר מכן, ממשיכה גדילת כף הרגל לאורכה ולרוחבה. אולם, מבחינת המבנה לא צפוי לחול שינוי רב (קשת פנימית גבוהה/נמוכה, פרונציה/סופינציה). לפני שאתם ממהרים לרוץ להיוועץ בהתפתחות הילד תדעו כי פלטפוס הוא מצב נורמלי בקרב תינוקות ופעוטות. הקשתות אצל רב בני האדם מתפתחות בילדות. יש לציין כי אין קיים מבנה יחיד של כפות רגליים שנחשב נורמלי יותר מאחר. יחד עם זאת, כן קיימים טווחים נורמליים של סוגי כף רגל (הולפוס, פלטפוס ועוד).

פלטפוס בילדים

חוקרים רבים מחזיקים בדעה כי פלטפוס בילדים עלול להוביל לבעיות עתידיות בכף הרגל בגילאים מבוגרים. על כן, הם נחרצים בדעתם לספק טיפול מקדים ומונע בילדות על מנת למזער נזקים עתידיים. אותם חוקרים מגדירים את מטרת הטיפול בפלטפוס בילדים כמניעה של מצבי מוגבלות מאוחרים. עוד מציינים החוקרים כי קיימים גורמי סיכון המשמשים כתמרורי אזהרה ואותם ניתן לאבחן כבר בשלבים מוקדמים בילדות ובעצם מונעים את היווצרותן של בעיות בהמשך הדרך. דוגמה מצוינת לכך היא דפורמציה (עיוות/שינוי צורה) בגיל מבוגר של כף הרגל האחורית והקדמית שתתפתח לרוב ממקור מכאני, או מחוסר יציבות כרונית (המחמירה עקב נשיאה מתמשכת של משקל על הגפה). לפיכך, אבחון וטיפול בשלבי ילדות מוקדמים חיוניים להשגת רגליים בריאות ותפקודיות יותר בהמשך החיים.

הארות ותובנות: ההתפתחות המכאנית של הפלטפוס

התפתחות תקינה של עצמות ורקמות רכות ותפקוד תקין ואופטימלי של כפות רגלינו בעת הדריכה, דורשים את הבאתם של הכוחות הפתו-מכניים המופעלים על כף הרגל של הילד למצב ניטרלי ככל הניתן (עוד משלבים מוקדמים בהם הוא מתחיל לשאת על כף הרגל משקל). חשוב להבין כי השטחה של קשת כף הרגל בקרב פעוטות הינה מנגנון פיצוי תקין, המאפשר לפעוט להגיע לכדי עמידה יציבה או הליכה על משטחים. כשמיומנות הליכתו כבר משתפרת, כף רגלו כבר מגיבה ומתפתחת בהתאם. לשם ביצוע הצעדים מתפתחת הקשת השטוחה ועוברת מהיותה רגל רכה להיותה רגל קשיחה, כמו אצל אנשים בוגרים.

מדרסים לילדים

מדרסים לילדים

באמצעות בדיקה של מערכת שריר – שלד (בדיקה יסודית אצל קלינאי) הכוללת ניתוח תנועה והליכה, יתאפשר לקלינאי לזהות בעיות במבנה, בעיות שעלולות בעתיד להוביל לפיצויים נרכשים בכפות הרגליים של הפעוט. כמו כן, נטייה גנטית והיסטוריה של מצבי פלטפוס בקרב בני משפחה מדרגה ראשונה יחזקו את נטייתו של הקלינאי לבחור בטיפול באמצעות התאמת מדרסים בגיל צעיר.

הפילוסופיה מאחורי בחירת הטיפול

נקודת המוצא, לא כל אבחנה של פלטפוס מחייבת מדרסים. יש לזכור כי עד גיל 7-8 שנים ממשיכה ההתפתחות של מבנה כף הרגל. נעליים נוקשות יתר על המידה ואף התאמת מדרסים לפלטפוס שלא לצורך עלולים להפעיל לחץ מיותר על כפות הרגליים. בנוסף, תמיכה רבה מדי לכפות הרגליים עלולה למנוע את עבודת שרירי כף הרגל והשרירים מסביב לכף הרגל ותפגום ביכולתם להתחזק ולספק תמיכה טבעית ויעילה לקשתות כף הרגל. משום שכפות רגליים ה"מתרגלות" לתמיכה מלאכותית רבה מדי מגיל צעיר עלולות להפוך לחלשות יותר ועצלות, ולכן יש להתייעץ עם מומחים בתחום לפני שבוחרים את אסטרטגיית הטיפול. באיימקס קיימת מעבדת הליכה מתקדמת וחדשנית לניתוח הליכה, שתאפשר קבלת החלטות מושכלת ובריאה לכפות הרגליים של ילדכם.

מדרסים ביומכניים לתיקון מנח כף הרגל
אם אין מנוס ומדובר במקרה מסובך או אקוטי המחייב מדרסים ביומכניים מותאמים אישית בכדי להשיג תיקון אופטימלי של מנח כף הרגל יש לפנות למומחים בתחום התאמת המדרסים. ראשית, נקבע את מידות המדרסים ונגבס את הרגל בעדינות במנח האופטימלי והאידיאלי וללא נשיאה של משקל. מדרסים לפלטפוס חייבים להיעשות מחומרים קשיחים יחסית, המחייבים התאמה מדויקת לכפות הרגליים. לשם הצלחת הטיפול נדרשת מיומנות גבוהה מאוד מצד המטפל והתאמה מדויקת של המדרסים, בוודאי כאשר מדובר בילדים המרבים לנוע בחוסר שקט. ההסתגלות למדרסים היא הדרגתית ונמשכת בממוצע כשלושה שבועות. אם המדרסים לפלטפוס מובילים לשיפור בהיבט הקליני, אזי הטיפול הוא מוצדק. יש לבצע מעקב של קלינאי לאחר התאמת מדרסים לפלטפוס מכיוון ומדובר בילדים שכף רגלם ממשיכה בתהליך הגדילה.


סאם ח'מיס - מרכז איימקס
ד״ר סאם ח׳מיס

מומחה וחוקר בתחום של ביומכאניקה וניתוח תנועה, מנהל את המעבדה לחקר ההליכה והתנועה במרכז הרפואי ת"א (איכילוב) ועוסק בהערכה, אבחון וניתוח הליכה ותנועה ומחקר. סאם הוא פיזיותרפסיט מוסמך, בוגר אוניברסיטת ת"א לתואר ראשון בפיזיותרפיה (B.PT) ושני (M.Sc) וכן בעל תואר שלישי (PhD) בתחום של ניתוח הליכה.


תפריט נגישות

מחירון טיפולים
  • טיפול פיזיותרפיה פרטני – 300 ש"ח
  • פגישת ייעוץ עם ד״ר סאם ח׳מיס – 480 ש"ח
  • מעבדת ניתוח הליכה וריצה עם דו"ח – 1,600 ש"ח
  • מעבדת ניתוח הליכה וריצה כולל פגישת הסבר לאחר כשלושה שבועות – ללא דו"ח – 1,150 ש"ח
  • מדרסים ביומכאניים – 2,900 ש"ח
  • מדרסים ביומכאניים לילדים – משתנה לפי מידת כף הרגל והאבחנה – 1,200-2,900 ש"ח
האם אנחנו עובדים עם הקופות או ביטוחים פרטיים?

איימקס היא קליניקה פרטית ואין לנו הסדר עם קופות החולים.

חברי כללית מושלם יכולים לקבל החזר של עד 94 ₪ לטיפול בכפוף לפוליסה.

בנוסף, מבוטחים בביטוחי בריאות פרטיים יכולים לבקש החזרים של עד כ-80% מעלות הטיפול, בהתאם לפוליסה שלהם.

שעות הפעילות
  • יום ראשון 8:00-19:00
  • יום שני 13:00-22:00
  • יום שלישי סגור
  • יום רביעי 12:00-20:30
  • יום חמישי 13:00-22:00
  • יום שישי 8:00-14:00
  • יום שבת סגור
אנחנו ממשיכים כל הזמן לתת שירותים בהתאם להנחיות משרד הבריאות
צריכים ייעוץ מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם