9 פציעות שכל ספורטאי חייב להכיר

 עמוד הבית / מאמרים / טיפול בכאבי ברכיים / 9 פציעות שכל ספורטאי חייב להכיר
פציעות ספורט נפוצות
9 פציעות שכל ספורטאי חייב להכיר

פציעות ספורט אופייניות לעוסקים בפעילויות גופניות שונות ושכיחותן עולה עם תרבות הפעילות הגופנית המתפתחת. רוב גדול בקרב האוכלוסייה משתדל לשמור על אורח חיים בריא המשלב בתוך השגרה פעילות גופנית, לרוב מתונה, אך קבועה. יחד עם זאת, האפשרות להיחשף לפציעות גדלה כיוון שלכל פעילות יש את הפציעות האופייניות לה הן בשל היותה קבועה וכוללת תנועות חוזרניות או בשל תנועה פתאומית בעצימות גבוהה. בנוסף, תכנית אימון שאינה מתאימה, ו/או אבזור שאינו מספק עשויים גם הם לגרום לטראומה לגוף
 

פציעות ספורט 

פציעות הספורט האופייניות והשכיחות לעוסקים החובבנים והמקצוענים בפעילות גופנית הן מרובות ומופיעות באזורים שונים בגוף:
 

נקע בקרסול 

1. תנועה חדה, סיבובית, פנימית המתרחשת בקרסול תגרום למתיחה ואף קרע בסיבי הרצועה המחברת בין העצמות בקרסול שאחראית על יציבותו. באם מדובר בנקע פשוט הטיפול השמרני בפיזיותרפיה יכלול הפחתת כאב ונפיחות, חבישה בעת הצורך, שיפור של טווחי תנועה בקרסול בכל הכיוונים הרלוונטים, חזרה של תנועות משולבות כח, אימון של מערכת העצבים, התחושה ושיווי המשקל. הטיפול במקרים של נקע בקרסול יכלול שימוש בחשמל, תרגילים אקטיביים ופאסיביים, טייפינג והנעלה מתאימה בשעת הצורך. במידה וקיימת רגישות מאד גבוהה באזור העצמות הפגוע, יש לפנות לעזרה רפואית ויתכן ותומלץ הדמיה על מנת לוודא כי לא קיימת פגיעה בעצם כגון שבר תלישה. 

נקע בקרסול - פציעות ספורט

מתיחה באזור המפשעה


2. מתיחת גידים באזור המפשעה אופיינית לשרירי הירך הפנימית. פציעה זו שכיחה בענפי משחק המערבים כדור כגון כדורגל, כדוריד וכדורסל. בפעילויות ספורט אלו קיימות תנועות צידיות חוזרניות שכיחות של האגן והירך. טיפול השמרני יכלול מנוחה, קירור וחבישות. תכנית האימונים צריכה להיות הדרגתית ולכלול חזרה הדרגתית ומבוקרת למגרשים. פציעה שאינה מטופלת היטב עלולה להפוך לכרונית כאשר מצב זה בעייתי יותר להחלמה. 

 

מתיחה של שריר הירך האחור 


3. מתיחה של שרירי הירך האחוריים אופיינית לפעילויות ספורטיביות הדורשות תנועות מהירות וחדות של שריר הירך כגון ריצה, קפיצת משוכות, סקי מים וכדורגל. שריר זה קשה באופן מיוחד להחלמה כיוון שזהו שריר המשתתף בפעילות יומיומית כגון הליכה אותה אנו מבצעים בתדירות גבוהה. על כן, השריר אינו יכול לקבל את המנוחה הנדרשת. פציעה מסוג זה עשויה לחזור בשכיחות גבוהה. הטיפול השמרני יתמקד בהורדת כאב, מתיחות, חיזוקים מתאימים וטייפינג. 
 
מתיחה בשריר הירך - פציעות ספורט 


שברי מאמץ/ כאבים בקדמת השוק (shin splints)

4. הן שברי מאמץ והן shin splints יופיעו בקדמת השוק והאבחנה בינים מבלבלת ומטעה. שתי הפציעות יופיעו כתוצאה מעומסים רבים ומואצים בתכנית אימון שאינה אופטימאלית לריצה. לרוב שתי האבחנות יהיו מלוות במבנה ביומכאני אבנורמאלי של כף הרגל, הקרסול והגפה התחתונה בכלל. Shin splints לרוב מלווה מנח של כפות רגליים שטוחות, פלטפוס, אשר יעמיס ויגרום למתח מוגבר על הגידים באזור השוק הפנימית. שברי מאמץ הם בעצם סדקים בעצם הנגרמים גם הם כתוצאה ממתח ועומס לא מבוקר אך הפעם על מנח נוקשה של כף הרגל. הכאבים בשני המקרים עשויים להיות עזים וחדים, והם יופיעו גם במנוחה אך גם יתגברו במאמץ. הטיפול האופייני בשני המקרים הוא טיפול שמרני בפיזיותרפיה להפחתת הכאב והדלקת, חיזוק שרירים בדגש על המנח הביומכאני התקין של הגפה והתאמת מדרסים והנעלה על פי הפתולוגיה בעת הצורך.
 

קרע ברצועה הצולבת הקדמית של הברך


5. קרע ברצועה הצולבת הקדמית של הברך שכיח בקרב ספורטאים העוסקים בספורט הכולל מגע כגון כדורגל וכדורסל. הפציעה לרוב מתרחשת בעקבות שינוי כיוון חד, בלימת פתע או מכה בצידי הברך. תפקידה של הרצועה הצולבת בברך הוא לייצב את הברך במישור הקדמי-אחורי ובמידה והפגיעה ברצועה היא קרע חמור או מלא, תישקל אפשרות ניתוחית לשחזור הרצועה. במידה והטיפול הוא אכן כירורגי, הברך נדרשת להכנה באמצעות טיפול שמרני על מנת להוריד נפיחות, לשפר טווחים ולשמר כוח. הסיבה להכנה היא הצורך בברך אופטימלית לניתוח. לאחר הניתוח, השלב הבא יהיה שיקום אשר יכול להיארך עד כשנה. בתום השיקום המטרה להשיב את הספורטאי אל המגרש הדורש גם ריצות מהירות, ניתורים ושינויי כיוון. הדרך למטרה חייבת להיות עקבית ומלווה בהורדת כאב ונפיחות, השבת הכוח וטווחים מלאים ושיקום עצבי מלא.

כאב בקדמת הברך (פטלופמורלי)

6. פציעת ספורט שכיחה נוספת הינה כאב בקדמת הברך או בשמו הנוסף, כאב פטלופמורלי. כאב זה נובע מתנועות חוזרניות בין עצם הפיקה לעצם הירך. הכאב יופיע בברך אחת או דו צדדית כאשר הפעילויות האופייניות לגרימה לכאב מסוג זה הינם פעילות הדורשות ריצות וקפיצות כגון משחקי הכדוריד, כדורסל וכן רצים למרחקים ארוכים וקצרים. תכנית הטיפול בפציעה מסוג זה דורשת שילוב של מנוחה והדרגתיות בתכנית האימון על מנת לפזר ולהפחית עומסים מצטברים. שיקום הברך יכלול הפחתת כאב בדרכים מגוונות, חיזוקים בעיקר של הארבע ראשי בנשיאת משקל במנח ביומכאני נכון של הגפה התחתונה. גם כאן נשלב התאמה של הנעלה ומדרסים במידת הצורך.
 
פציעת ספורט - כאב פטלו פמורלי

מרפק טניס

7. בגפה העליונה הפציעות האופייניות לאזור המרפק נקראות מרפק טניס או מרפק גולף. מיקום הפציעה הוא בגידים של המרפק מצידו החיצוני או הפנימי וזאת בעקבות תנועות חוזרניות מרובות הגורמות לבסוף לתהליך דלקתי באזור החיבור של הגידים לעצם. הטיפול השמרני גם כאן יכלול מנוחה המשולבת בתכנית אימונים הדרגתית לשרירים ולגידים בפיקוח פיזיותרפיסט, עד חזרה מלאה לפעילות.
 

מרפק טניס - פציעות ספורט


קרע בגיד אכילס

8. קרע בגיד אכילס מתרחש לרוב אצל ספורטאים העוסקים בספורט הדורש כוח מתפרץ כגון מתעמלות אומנתיות, טניסאים, רקדניות ועוד. פציעה זו נפוצה גם בקרב גברים מעל גיל 30 אשר עוסקים בספורט באופן לא עקבי. פציעה זו מתרחשת אצלם בעיקר בגלל הדרישה לתנועות חדות כמו במשחק כדורגל כאשר הגוף אינו עובר את ההכנה המתאימה. הלחץ והכוח הרב המופעל על אזור הגיד גורם לקרע חלקי ואף מלא אשר לעיתים ידרוש התערבות כירורגית. תכנית הטיפול לאחר התערבות כירורגית תונחה ע"י האורתופד המנתח ורצוי שתתבצע בטיפול של פיזיותרפיסט מומחה לפציעות ספורט. התכנית הטיפולית השמרנית האפשרית במקרה של קרעים חלקיים יותר, עוסקת בטיפול בדלקת בגיד אכילס ובכאבים באמצעים שונים, תרגול ואימון תוך הפחתת עומסים מבוקרת ואימוני כוח ומתיחות בהדרגה. 

דלקת או קרע בגידי השרוול המסובב בכתף

9. מבנה הכתף הינו מבנה מורכב הידוע בחוסר היציבות שבו. יתרונות מבנה המפרק הם אפשרויות התנועה המרובה אך זה בא על חשבון חוסר היציבות שעשוי לגרום לפציעות מרובות. ענפי הספורט האופיינים לפציעה בגידי השרוול המסובב הם שחייה, טניס, כדור יד, בייסבול, הרמת משקולות ועוד. ענפי ספורט אלו דורשים כוח רב וגמישות מחגורת הכתפיים. תנועות חוזרניות ואף תנועות חדות של מכה חזקה עשויות לגרום למתיחה או קרע של גידי השרוול המסובב. הטיפול השמרני בפיזיותרפיה בפציעה הינו הורדת כאב באמצעות חשמל, הדבקות כגון קינזיו טייפ, אולטראסאונד טיפולי, חיזוק של חגורת הכתפיים, שיפור של טווחי תנועה לכיוונים הרלוונטים, תרגול בנשיאת משקל על משטחים נייחים וניידים לשיפור הבקרה המוטורית ועוד. תכנית אימון של פיזיותרפיסט העוסק בפציעות ספורט יכלול גם תכנית שיקום מובנית לחדר הכושר.
 
 
דלקת בכתף - פציעת ספורט


חוויתם פציעת ספורט? כך תפעלו

 
במידה ונפצעתם בזמן אימון, הטיפול הראשוני שינתן ע"י פיזיותרפיסט יכלול קירור האזור לזמן מוגבל, מנוחה, חבישה מתאימה, והרמת הגפה מעל גובה הלב על מנת לעודד הפחתה של הנפיחות והבצקת ולאפשר זרימת דם טובה יותר. הטיפול יושלם ע"י רופא במידת הצורך ויכלול משככי כאב, הפניה להדמיה רלוונטית, קיבוע האזור הפצוע, והמלצה על טיפול שמרני בפיזיותרפיה או התערבות כירורגית במקרה הצורך. בכל מקרה לאחר פציעה, יש מקום לבצע אבחון קליני מקיף ומלא. האבחון יאפשר התאמת תכנית טיפול אופטימלית אצל הפיזיותרפיסט.
לייעוץ מקצועי ובניית תכנית טיפולים ייעודית וייחודית צרו קשר עם איימקס
   
טיפול בפציעות ספורט 
 

ניתן לטפל, אך חשוב יותר למנוע
 
לסיכום, פעילות גופנית הינה חיונית לחיינו אך יש לנקוט באמצעי זהירות על מנת לנסות להפחית נזקים ולהפחית את הסיכון לפציעה אופיינית. ראשית, יש לחלק נכון את תכנית האימון ולפזרה על פני השבוע. רצוי לבצע פעילות מתונה במהלך כל השבוע לעומת פעילות בעצימות גבוהה ביום אחד. אימון חד פעמי עוצמתי מגביר את הסיכון לפציעות במערכת השלד שריר.
שנית, יש להתאים תכנית אופטימלית אישית לכל מתאמן על פי מצב הכושר הגופני שלו. התאמה של דרגת קושי והתקדמות מבוקרת עשויה להפחית את הסכנה לפציעות ספורט כגון שברי מאמץ ודלקות גיד למיניהן. בנוסף, רצוי להצטייד בציוד מתאים ומגן לפעילות הספורטיבית בה הינכם לוקחים חלק כגון מגנים, נעליים מתאימות ועוד. הכינו את הגוף לקראת הפעילות על ידי חימום ומתיחות לפני האימון ובסופו. דאגו להקפיד על העקרונות הפשוטים הללו ובכך תחסכו פציעות מיותרות. האזינו לגוף שלכם. באם הוא מאותת אותות אזהרה של כאב ודלקות, התייחסו לכך בזמן וטפלו. מתנו את הפעילות בתיאום ובהנחיית הפיזיותרפיסט המטפל והעלו עומסים ואת העצימות בהדרגה. ולסיום, שלבו באימונים אלמנטים אירובים ואנארובים. חשוב לשלב אימוני כוח לפחות פעמיים בשבוע ולאזן בגמישות במהלך התכנית.

 
   
הכותבים: אילנית אברון MSc.PT, סאם חמיס MSc.PT, איימקס - המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט 

  • איימקס
  •   רח' שאול המלך 39 תל אביב 6492807
  •   03-5278060
  •   03-5222583
  •  imacs@imacs.co.il
איימקס - ניתוח תנועה

מרכז איימקס - המרכז הישראלי לניתוח תנועה וספורט הינו אחד המרכזים החדשניים והבודדים בעולם לביצוע בדיקה דינאמית ופונקציונלית אשר מפענחת, מאתרת ומזהה את הבעיה במערכת התנועה בזמן אמת ומאפשרת התאמת מדרסים, טיפולי פיזיותרפיה ופתרון מדויק ואפקטיבי לכאבים, פציעות והגבלות. לאיימקס מכון פיזיותרפיה בתל אביב ומעבדת הליכה וריצה מהמתקדמות בעולם.
 


קרא עוד
למידע וייעוץ מקצועי
ניגודיות מסך
מוקד מקלדת    גווני אפור
הגדלת אותיות
: הגדל מסך
הצהרת נגישות