למידע וייעוץ מקצועי

למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם
מניעת הכאבים בגב

פעמים רבות אנו שמים דגש על טיפול בכאבים ולא מבקשים למנוע אותם מבעוד מועד.

השורות הבאות יתמקדו בדרכים שונות למנוע את כאבי הגב עוד בטרם יתחילו. מי שכבר החל לחוש סימנים ראשונים של כאבי גב כדאי גם לו לקרוא את השורות הבאות ברב קשב על מנת להימנע ממצב בו הופכים הכאבים לכרוניים ומלווים אותו בכל שלבי החיים.

לשבת פחות, לנוע יותר

העידן המודרני, בו אנו מוצאים את עצמנו יושבים במרבית הזמן, אינו מותאם לגופנו. התנוחה בה אנו מבלים את מרבית זמננו מגבירה את הלחץ על הדיסק הבין חולייתי, מחלישה את הרצועות וכמובן את השרירים וכתוצאה מכך מובילה להופעת כאבים בגב תחתון. ייתכן ובמרוצת השנים יצליח הגוף להסתגל לשינויים הללו, אך כמובן שלא בעתיד הקרוב (אבולוציה לוקחת אלפי שנים..).

בינתיים עלינו למצוא דרכים יעילות כבר עכשיו להתמודד עם המציאות המורכבת.
דרך אחת והפשוטה מכולן היא לנסות ולהפחית את זמן הישיבה שלנו ככל הניתן, אך לא תמיד זה אפשרי.

 

כאבי גב בגלל ישיבה

לכן, נדרש מאיתנו לתמרן ולמצוא דרכים יעילות למניעת הנזקים: תרגילים לחיזוק הגב, עמידה לפרקים, לימוד שחייה והשתתפות בפעילות גופנית מבוקרת ומותאמת למצבנו והבנה כי כניעה לכאב היא לאו דווקא הפתרון למצב.  

כיצד מתמודדים עם ישיבה ממושכת ואיך מונעים ממנה לגרום לכאבי גב?

  • כמובן שההמלצה הראשונה היא לעמוד כל אימת שאתם יכולים ולנוע מעט בכדי להפעיל את השרירים, הרצועות, הגידים וכמובן המפרקים.
  • אם אין מנוס מישיבה ממושכת אז רצוי לבצע אותה בצורה ידידותית ככל הניתן: יש לשבת עם רגליים ישרות ולא בשיכול, כאשר הירכיים מיושרות בגובה הברכיים, הישבן ממוקם בחלק האחורי של הכיסא (בסוף המושב) והידיים נתמכות בידיות הכיסא.
  • יש להימנע מפרקי זמן ארוכים בהם נשארים ישובים וכדאי לקום לפחות כל 15 דקות לביצוע מתיחות. מתיחה יעילה הינה הקשתה של הגב למשך שלוש שניותכאשר הידיים מונחות קצת מעל הישבן. כדאי לחזור על התנועה במשך 10 פעמים ברציפות.
  • בסיום היום כדאי לשכב על הבטן כאשר נשענים על המרפקים וזאת בשביל למרכז את הדיסק.

לבצע פעילות גופנית

אם בכל פעם שהמליצו לכם לבצע פעילות גופנית הייתם מקבלים שקל אחד אז קרוב לוודאי שהייתם עשירים.
פעמים רבות נתפס ספורט בכלל כדרך טובה לשמור על איכות חיים אך אין מקשרים אותו באופן ישיר לבריאות משופרת.

פעילות גופנית מבוקרת שמתבצעת לפי סרגל מאמצים נכון ובהתאם ליכולות הגופניות של המתאמן היא רופא של ממש. היא עתידה למנוע בעיות רפואיות מסוימות, להטיב עם אחרות אשר נמצאות בהתהוות וכמובן לשפר את איכות החיים ותחושת החיוניות של מי שלוקח בה חלק.

כאשר בוחרים פעילות ספורטיבית בדגש על מניעת כאבי גב אז האסוציאציה הטבעית של רבים מאיתנו היא שחייה, אז האם יש דברים בגו? או אולי דברים בגב?

לשחות שלא יכאב הגב

ראשית, נאמר כי שחייה היא פעילות גופנית המפעילה עומס מינימלי על עמוד השדרה וידועה בסגולותיה לחזק את שרירי הליבה שהם סינרגיסטיים לשרירי הגב ומשכך עתידה לתרום להפחתת העומס ולמניעת כאבים.

מחקרים שבדקו נשים בהריון עם כאבים בגב התחתון ואנשים הסבלו מכאבי גב כרוניים מצאו כי ראיות מוצקות לקבוע ששחייה אכן יכולה לתרום למניעת הכאבים.

לסובלים מכאבים ולאלה הרוצים להימנע מכאבים בעתיד כדאי לבצע את הפעילות תחת הדרכה ראויה ובליווי איש מקצוע שיתווה הרגלים נכונים שיסייעו לקבל בסיס איתן ויציב לביצוע הפעילות.

לימוד שחייה על ידי מדריכי שחייה מיומנים ישים דגש על התנועות הנכונות שיפחיתו עומס מהמפרקים, יסייעו בנשימה נכונה שתקל על הפעילות ויאפשרו לכם לבצע את הפעילות בצורה שתטיב עם הבריאות, ולא להפך.

לא לפחד כלל

מידת הכאב היא סובייקטיבית וכל אדם חווה כאב בצורה מסוימת. יהיה מי שיהיה מאוכזב ממקום העבודה שלו ובו בעת יסבול מכאבי גב הנגרמים מישיבה ממושכת. החוויה הזו, שמשלבת היבט פסיכו-סוציאלי של חוסר שביעות רצון יחד עם כאבי גב עלולה להחריף את תחושת הכאב.

אם נמשיך בדוגמה הנ"ל אז אותו אדם יחשוש להחמיר את הכאב וינסה להימנע מתזוזה ככל הניתן, ויישאר סטטי לאורך זמן רב. התוצאה של החשש מהתנועה היא מצב בו אדם גורם לסיבה נוספת להופעת כאבים ונכנס למעגל ממנו הוא מתקשה לצאת: כאבים > חשש מתנועה > כאבים נוספים…

מה ניתן לעשות אתם שואלים?

אם אתם חווים כאבי גב או צוואר ללא הקרנות לרגליים וללא חשד למעורבות עצבית אז הרפואה הקונבציונלית והספרות המחקרית דווקא ממליצים להתנועע ככל הניתן יחד עם טיפולים להפחתת הכאבים (מוזמנים לקרוא על פיזיותרפיה לכאבי גב).

קראתם? הפנמתם? לא רוצים להגיע לנקודה בה כאבי הגב הם חלק בלתי נפרד מכם?

צרו קשר עם איימקס – טיפולי פיזיותרפיה מתקדמים וניתוח תנועה לאבחון מתקדם!

צריכים ייעוץ מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם