למידע וייעוץ מקצועי

למידע נוסף וייעוץ מקצועי >
למידע נוסף וייעוץ מקצועי X
השאירו פרטים ונשמח לחזור אליכם
כאבי צוואר חזקים
כאבי צוואר חזקים

כאבי צוואר הם תלונה שכיחה מאוד שעשויה לנבוע מסיבות רבות: ישיבה ממושכת, יציבה לקויה, הפעלת עומסי מתיחה חזקים ואף עישון. חשוב להבין כי בין אם מדובר בכאבי צוואר חדים, צוואר תפוס או כאב עמום, זוהי קריאת השכמה לקבלת טיפול!

שני שלישים מהאוכלוסיה יסבלו בשלב זה או אחר מכאבים בצוואר. תופעה שכיחה זו עלולה בקלות להפוך לשגרה יומיומית, מטרידה ומדירה שינה מהעיניים.

התסמינים השכיחים הם כאבים מתגברים בזמן מנחים סטטיים כגון ישיבה ממושכת מול המחשב, רביצה על הספה, התעסקות בסמארטפון, נהיגה ועוד.תסמינים נוספים הינם נוקשות מוגברת של שרירי הצוואר, טווחי תנועה צוואריים מוגבלים (מה שמכונה 'צוואר תפוס'), ובחלק מהמקרים אף הקרנת כאב לאזור הראש, השכמות והכתפיים.

חשוב להבין כי כאבי צוואר אינם נגרמים יש מאין, אלא קיימות סיבות מקדימות. הבנה של הסיבות, הימנעות ממנחים מסוימים וביצוע תרגילים יכולים להטיב מאוד עם מצבכם. אז שנתחיל בהבנת הסיבות?

סיבות נפוצות לכאבי צוואר חזקים, ואיך להימנע מהם בעתיד

יציבה לקויה

יוצא לכם להקליד במחשב ולרכון קדימה במבט על המקלדת או על הצג? על זה בדיוק אנחנו מדברים.כאשר רוכנים עם הראש קדימה, שומטים כתפיים והגב העליון נותר כפוף, מופעלים עומסים גדולים על הצוואר, היוצרים מעין צורת C בעמוד השדרה הצווארי.

כיצד נמנעים?

כמובן יציבה נכונה בה קודקוד הראש, חוליות הצוואר והגו העליון נמצאים כולם בקו אנכי אחד לאגן ולקרקע.מסובך? דמיינו עיפרון הנלחץ בין השכמות שלכם – זה יסייע לכם בהשגת יציבה ראויה ונכונה שתמנע כאבים.

עומס מצטבר 

המאה ה-21, בה יותר ויותר אנשים מוצאים עצמם מול מחשב, מציבה אתגרים חדשים לגוף האדם, שנאלץ לשבת שעות ארוכות מול מחשב בחוסר תנועה, ובכך ליצור עומס יתר על שרירי הצוואר ועומס מצטבר על הדיסק הבין חולייתי הצווארי. כמו כן, קיימות עמדות עבודה רבות שאינן ארגונומיות ואינן מותאמות למבנה גוף האדם.

כיצד נמנעים?
יצירת סביבת עבודה ארגונומית עם כיסא המספק תמיכה בעמוד השדרה, כולל בקשת הגב בעמוד השדרה המותני (אפשר להציב גליל או מגבת מגולגלת), הצבת חלקו העליון של מסך המחשב בגובה העיניים והימנעות מישיבה העולה על 15 דקות רצופות (עשו לכם מנהג קבוע – קומו ובצעו הקשתה אחורית של הגב למשך שלוש שניות כאשר הידיים מונחות על אחורי האגן).

כמו כן, רצוי להתייעץ עם פיזיותרפיסט לקבלת המלצות נוספות לשיפור סביבת העבודה ולהתאמת תרגילים להפחתת עומסים ולהקלה על כאבים.

 
עישון סיגריות 

כאבי צוואר כרוניים יכולים להיגרם כתוצאה מתהליך ניווני של הדיסקים הבין חולייתיים, וכמו שניחשתם- עישון הוא אחד הגורמים לכך. כיצד זה נגרם? העישון גורם לחסימה והיצרות של כלי דם, ובשל זאת להפחתת רמת החמצן המגיעה גם לרקמות עמוד השדרה. עקב כך מואצים תהליכים ניווניים, תהליכים שיקומיים טבעיים נפגעים, ונותרים עם הגבלה משמעותית בתנועה.

כיצד נמנעים?

שאלת מיליון הדולר, או פשוט זריקת חפיסת הסיגריות לפח. לצערנו, פיזיותרפיה עדיין איננה נמצאה יעילה להפסקת עישון, אך ספורט יכול להוות תחליף מצוין ולסייע בתהליך הגמילה. אז במקום שאיפה מהסיגריה, קחו שאיפה מהחיים וממה שיש להם להציע כאשר אתם בריאים, יציבים ואיתנים.

שימוש מוגבר בטלפון החכם 

הוא חכם מאוד אך לא פותר לכם את בעיות הצוואר הכרוכות בשימוש ההולך וגובר בו. עומסי המתיחה העצומים המופעלים על שרירי הצוואר כאשר אתם שולחים הודעה בוואטסאפ, עונים למייל או נהנים ממשחק מרתק נותנים אותותיהם לאורך זמן. בפעם הבאה שאתם לוקחים את הטלפון הנייד בידכם, דמיינו כדור באולינג במשקל של 5-6 ק"ג (זהו משקל ראשכם) המונח על מקל, והאחרון מנסה לשמור עליו כאשר הוא מתגלגל לפנים…לא פשוט אהה? אז עשו חסד עם גופכם והפיגו מהעומסים אשר אתם מטילים עליו.

כיצד נמנעים? 

רגע לפני שאתם עוזבים את הסמארטפון וחוזרים להשתמש בטלפון חוגה, כדאי שפשוט תפחיתו מהזמן שאתם מבלים מול המסך. אם העצה לא עולה בקנה אחד עם המציאות שלכם, אז השתדלו לאחוז בנייד כאשר הוא בגובה העיניים והצוואר נותר במנח נייטרלי. יתרה מכך, בצעו תרגילי מתיחות לצוואר על בסיס יומי.

תנוחות שונות בעת השינה

זמן השינה הוא ללא ספק אחד הגורמים המרכזיים לבעיות צוואר וכאבים חוזרים ונשנים.שעות שינה רבות יחד עם מנחים לא שגרתיים המתקבעים לאורך זמן עלולים לגרום לכאבי צוואר שימשיכו להכריז כי הם קיימים גם למחרת. גם מספר רב של כריות או כרית חדשה (קשה מדי או רכה מדי) עלולים להוביל לכאב דומה. חשוב לדעת כי דווקא זמן שינה ארוך באותה תנוחה הוא גורם סיכון, ומצבים של שינה לאחר שתיית אלכוהול או ימים בהם ביליתם זמן רב במיטה (נפוץ מאוד במועדי צום) וגרמתם לתשישות הגוף – הם אלה המסכנים אתכם יותר מכל.

כיצד נמנעים?
אז על אלכוהול לא נרחיב, שלא נשמע כמו ההורים שאוסרים על ילדיהם לשתות או לעשן. אך כן נמליץ על מזרן קשיח, כרית ארגונומית המאפשרת מנח צווארי תקין כאשר הוא המשכי לעמוד השדרה ונייטרלי ככל הניתן. יתרה מכך, נסו להימנע משינה ארוכה מדי והקפידו על 7-9 שעות שינה לכל היותר.

טיפול בכאבי צוואר

הקלה ביתית

1. קירור של הרקמה המעורבת רק כאשר מדובר בכאב אקוטי – על מנת להפחית תהליכים דלקתיים, רצוי לקרר את האזור. ניתן לעשות זאת באמצעות שקית קרח (או שקית "סנפרוסט" עטופה במגבת). את הפעולה יש לבצע פעמיים עד שלוש ביום למשך 10-15 דקות בכל פעם.

2. תרגילים גופניים – כאשר הכאבים שוככים והמצב אינו אקוטי, ניתן לבצע מתיחות ותרגילים שונים. הטייה, כיפוף וסיבוב הצוואר יחד עם תנועות כתפיים יכולים להקל ולמנוע את חזרת הכאבים. את התרגילים יש לבצע לאחר חימום של המקום (כרית חמה, מקלחת וכדומה), ולבצע כל מתיחה למשך 30 שניות.

רצוי מאוד להתייעץ עם פיזיותרפיסט לקבלת הרפרטואר המלא של התרגילים, ועל מנת לוודא כי אתם עושים זאת נכון ובהתאם למצבכם.
ניסיתי להימנע, ניסיתי לעזור לעצמי, אך ללא הצלחה. מה עושים כעת?
כמובן שאם מדובר בחבלה חמורה (תאונת דרכים, נפילה וכד') יש לפנות בהקדם לקבלת טיפול מיידי בחדר מיון ולהיבדק על ידי אורתופד.

טיפולי פיזיותרפיה לצוואר 

כאשר מדובר בכאבים מתמשכים, שלא עקב פציעה חמורה וללא הקלה משמעותית, אז כנראה שהגיע הזמן לפנות לפיזיותרפיסט המנוסה בטיפולי עמוד שדרה צווארי.

דגלים אדומים שצריכים לזרז אתכם לגשת לקבלת טיפול הם: כאבי צוואר מקרינים לראש, כאב המתפשט לאזור הידיים, חוסר תחושה, חולשה ונימולים. פיזיותרפיסט לבעיות צוואר יסייע באבחון מקיף וגילוי הגורמים שמובילים להופעת הכאב. יתר על כן, יתאים טיפול להקלה ומניעת הכאבים ויתן תרגילים שיקלו על התסמינים וימנעו בעיות עתידיות.
 
לסיכום,

אתם לא היחידים שסובלים מהופעת כאבי צוואר, וכנראה שגם לא האחרונים. יציבה לקויה, מתח שרירי וצווארי, והאתגרים הטכנולוגיים שמזמן העידן הנוכחי לא עושים חסד עם הצוואר ועלולים לגרום להופעתם של כאבי צוואר חזקים.

שמירה על יציבה נכונה, סביבה ארגונומית בשגרה ובשינה וחיזוק השרירים התומכים בעמוד השדרה יסייעו בהקלה על הכאבים ובמניעת כאב נוסף.

טיפולי פיזיותרפיה מסייעים במניעת כאבי צוואר ומספקים הדרכה לאורך חיים נכון, אך במידה וכבר הופיעו תסמינים, יתמקדו הטיפולים בהקלה על הכאב ובמניעת נזק עתידי.
צריכים ייעוץ מקצועי? השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם